Van de verschillende systemen die worden gebruikt voor het online matchmaken, is 'GameSpy Arcade' toch wel de meest bekende in het steeds korter wordende lijstje. Het programma dat tegenwoordig door veel developers in hun games wordt verwerkt is helaas wel een doorn in het oog van veel gamers, die vooral klagen over de slechte werking van deze matchmaking service.

Voor Sierra's nieuwe game 'SWAT: Urban Justice' heeft Sierra een volledig eigen matchmaking-service in ontwikkeling genomen, ééntje die gebruikt gaat worden voor de komende generatie Sierra games.

Action Vault schreef er een stuk over in de nieuwe SWAT diary...The multiplayer matchmaking capability for a title is a tough subject these days. On one hand, users have come to expect a certain level of functionality/features, mostly due to the success of existing services like Battle.net and GameSpy Arcade. On the other hand, matchmaking is ideally where users spend the least amount of time since they're not actually playing during the time in a lobby. Consider that implementing a robust, in-game matchmaking system is neither easy nor inexpensive, add that the schedules/costs of game development are becoming much more aggressive, and it becomes apparent why the in-game matchmaking of many titles is not up to the level of existing services. Het volledige artikel is op Action Vault te lezen.