Nieuws

'Het is te lang geleden dat er een grote first-party Xbox-game uitkwam'

Dat geeft Xbox-topman Phil Spencer toe

Geschreven door Michel Musters op
Xbox-baas Phil Spencer heeft toegegeven dat het te lang geleden is dat er een grote first-party Xbox-game is uitgekomen.

Dat meldt hij in een gesprek op de Same Brain-videocast. "Een ding die we luid en duidelijk horen is dat het te lang geleden is dat we een grote first-party game hebben uitgebracht. We kunnen excuses als Covid en andere dingen gebruiken, maar uiteindelijk weet ik dat mensen in ons platform investeren en ze geweldige games willen spelen."

Spencer is er van overtuigd dat Microsoft en diens studio's in 2023 meer van dergelijke grote exclusives kunnen leveren. "We zijn enthousiast over 2023 en we hebben het al gehad over games die er aan komen. De ontwikkeling verloopt goed en Covid heeft geen invloed meer op de productie." Als voorbeelden noemt Spencer de Bethesda-games Starfield en Redfall. Beide spellen stonden in eerste instantie gepland voor dit jaar, maar werden uitgesteld naar 2023.

Wat exclusieve Xbox-games betreft (die ook op pc uitkomen), vallen onder de grote releases dit jaar Grounded, As Dusk Falls, een Forza Horizon 5-uitbreiding en het aankomende Pentiment van Obsidian.

In hetzelfde gesprek benadrukt Spencer nogmaals dat Call of Duty een multiplatformreeks moet blijven, ook als de overname van Activision Blizzard doorgaat. Wat hem betreft blijven Call of Duty-games op Sony's consoles uitkomen "zolang er een PlayStation-console bestaat". Vorige week gaf Spencer ook al aan dit te willen blijven doen, en Call of Duty zelfs naar Switch te willen brengen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Black Adam is nu beschikbaar in Multiversus Streamer moest zwangerschap beëindigen door operatie na val in foam pit
23

Reacties op: 'Het is te lang geleden dat er een grote first-party Xbox-game uitkwam'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • TripleR40

    • 31 oktober 2022 15:13
    Joh

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ronnyp

    • 31 oktober 2022 15:21
    Nadat ik het vanochtend zei dacht onze Phil Spencer nu kan ik er niet meer omheen. Als hij dan ook nog ff toegeeft dat shandy het beste drankje is word ik zijn nummer 1 fan xd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 31 oktober 2022 15:39
    @Ronnyp jeetje Shandy, dat heb ik al in geen eeuwigheid meer gehad

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 31 oktober 2022 15:27
    Vanaf volgend jaar moet het echt beter. Al was vorig jaar een prima Xbox jaar alleen moet het vanaf volgend jaar elk jaar in orde zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 31 oktober 2022 15:42
    Ben dik tevreden met mijn series dat was ik ook met de one als main consoles maar phil moet nu wel eens gaan waar maken wat hij allemaal zegt.

    Halo fan sinds het begin maar man wat was/is dat hele infinite fiasco een faal dat was waarvan ik dacht dit gaat nou echt een geweldige xbox periode worden weer zoals de 3/reach periode maar helaas.

    Heb wel goeie hoop voor Starfield en hopelijk nog een hoop nieuwe games in 2023. Imo hebben beide platformen weinig bijzonders dit jaar afgezien van god of war over een dikke week.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 31 oktober 2022 16:40
    Ik vind het ook allemaal een beetje karig op dit moment. GamePass is een fantastisch model maar er moeten nu ook wel echt games gaan komen. Microsoft heeft een hoop studios gekocht de afgelopen jaren en ik denk ook dat ze vanaf volgend jaar echt gaan leveren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 31 oktober 2022 16:43
    Firstparty is natuurlijk fijn.
    Maar als ik zie wat voor toffe spellen op GamePass blijven verschijnen, dus niet super belangrijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 31 oktober 2022 17:15
    @mhnl1979 Ik vindt de third party support voor Gamepass meer dan goed.
    Ook Aziatische games krijgen eindelijk de aandacht die ze verdienen.

    Het heeft me horizon flink verbreed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 31 oktober 2022 16:47
    Ik snap die focus op exclusieve games niet zo, maakt dat ze nou echt leuker voor sommige?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 31 oktober 2022 18:53
    @Robskeee Exclusives zorgen dat je je met je platform kan onderscheiden. Anders heeft het nu van verschillende platformen ook niet natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matsie

    • 1 november 2022 01:02
    @AveryJackson Xbox heeft ipv exclusives game pass.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AveryJackson

    • 1 november 2022 10:55
    @Matsie En PS heeft PS+ dus ik weet niet wat je wilt zeggen? Xbox heeft nog steeds exclusives voor hun eco system.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 1 november 2022 13:44
    @AveryJackson Voor jou misschien, ik vind het belangrijker waar je maten op spelen. Of welke controller je fijn vind, of de service die je krijgt. Een groot deel van de gamers speelt voornamelijk multiplatformers zoals cod fifa fortnite of minecraft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 31 oktober 2022 17:01
    Ben ook meer dan tevreden over (alle generaties) xbox. Maar je weet dat er meer in zit. De gamepass is al wat mij betreft fantastisch en die wordt natuurlijk met de tijd beter en beter..
    Hoe meer Xbox gaat leveren hoe meer waarde de pass gaat krijgen, hoe meer mensen de X + Pass willen. Ik geloof echt wel dat er in 2023 grote stappen gemaakt gaan worden. Daarom ook goede keuze om flink te investeren in studios. Op een gegeven moment krijg je een situatie dat er om de maand of 2 maanden (om maar wat te noemen) een vette titel op de pass uit komt. Een fantastisch vooruitzicht en een prima strategie om het merk Xbox volledig terug op de kaart te zetten. Het wordt namelijk beter en beter.. en dat is toch wat we willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 31 oktober 2022 17:50
    @kleinekoosjer Gamepass subs zijn aan het stagneren, microsoft heeft hun beoogde gamepass groei ook voor dit jaar weer gemist , hmmm waar zou dat aan liggen… games?

    Gloed nieuwe AAA games ? De series X is nu bijna 2 jaar uit en er is nog geen 1 X-only titel uitgebracht, sterker nog, microsoft heeft nog nooit zo weinig titels uitgebracht als in de afgelopen 2 jaar volgens mij en roept Phil dingen als "elke 3 maanden een AAA titel" (in 2021)

    Diegene die hun first party games managed zou echt eens een schop onder zn hol moeten krijgen daar… Helaas is dat Phil zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 31 oktober 2022 18:08
    @ali3n8tor Ik weet niet zo goed wat je met x only bedoelt. Tegenwoordig worden xbox games ook op pc uitgebracht. Maar er zijn natuurlijk wel exclusives als flight simulator uitgekomen. Dat komt wel naar series x en s maar nier naar xbox one. Ook al is dat spel theoretisch gezien een 2nd party titel en niet 1st party. Daarnaast is er nog Forza horizon 5 enzo. Die zit ook oo xbox one dacht ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 31 oktober 2022 19:38
    @ali3n8tor Phil doet geen first party dat doet Matt bootey. Dan over 1 game dat x only game is, wat bedoel je daar mee series x only of series only. Want als je series bedoelt klopt niet met 1 game kan er al 3 uit me hoofd op noemen scorn, deathloop, flight sim. Maar hadden ze dit jaar niet alles uitgesteld door hun eigenschuld en oorlog waren er 5 ex games geweest dit jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 31 oktober 2022 17:13
    Het zou mooi zijn om meer grote games te zien verschijnen maar persoonlijk heb ik zoveel backlog dat ik wel vooruit kom. Hoe dan ook begrijp ik het wel voor de gamers die er op zitten te wachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 31 oktober 2022 18:04
    Jammer is vooral het lange wachten op Elder Scrolls 6. Dat gaat nog jaren duren helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 31 oktober 2022 20:57
    @lightyears fallout 5 gaat nog veel langer duren :)