'PlayStation Network voor 31 mei volledig online'

Sony probeert in ieder geval voor 31 mei alle diensten van het PlayStation Network weer online te hebben. Dit meldt Shigenori Yoshida, een woordvoerder van Sony, in een telefoongesprek met website Bloomberg. Het bedrijf is volgens Yoshida nog bezig met het implementeren van een verbeterd beveilingssysteem en is van plan om de dienst te hervatten voor eind mei. Een nauwkeuriger indicatie geeft Sony niet. Op 1 mei maakte Sony nog bekend de service binnen een week weer online te hebben, maar vertelde dit weekend dat die deadlnine niet gehaald zou worden. Op het moment van die bekendmaking had Sony de omvang van de problemen naar eigen zeggen niet goed ingeschat.

Rayman: Origins niet langer downloadgame

Rayman: Origins is niet langer een downloadgame, maar zal in de winkels worden verkocht. Dit blijkt uit een interview dat magazine Game Informer had met ontwikkelaar Michel Ancel, samengevat op forum Neogaf. Rayman: Origins is ontstaan toen Ancel en zijn team een pauze nodig hadden van Beyond Good & Evil 2, waar ze al een tijdje aan werkten. Vervolgens was er het plan om met een klein team een episodische game van Rayman te maken. Omdat de ontwikkelaars toch graag aan een echte opvolger van het spel wilden werken, werd besloten om de game op disc uit te brengen, vertelt Ancel. Ook is bekendgemaakt dat de game, die voor de feestdagen uitkomt voor PlayStation 3 en Xbox 360, een coöperatieve multiplayermodus krijgt voor vier personen. Het artikel spreekt alleen over een offline multiplayermodus, het is zodoende onduidelijk of er ook online gespeeld kan worden. De hele game kan in singleplayer én in multiplayer gespeeld worden.

Ontwerper noemt Alan Wake 2 op cv

Ontwerper Althea Suarez Gata zegt in april van dit jaar gewerkt te hebben aan in-game video's voor Alan Wake 2. Suarez Gata schrijft dit op haar curriculum vitae op LinkedIn. Het is de eerste keer dat een opvolger voor Alan Wake expliciet wordt genoemd. Ontwikkelaar Remedy Entertainment had eerder wel aangegeven te werken aan een "AAA-project" voor Xbox 360 en was eind vorig jaar op zoek naar een Kinect-ontwikkelaar die zou moeten werken met "de volgende versie van Remedy's unieke game-engine die eerder is gebruikt voor Alan Wake". Ook heeft het bedrijf gezegd dat de Alan Wake-franchise een toekomst heeft.

Valve: 'Sociaal aspect verbetert games'

Sociale aspecten vergroten de entertainmentwaarde van spellen. Dit meldt Kotaku op basis van een interview tussen een student en Valve-baas Gabe Newell. Newell legt uit dat dit niet betekent dat Valve geen singleplayer-spellen meer gaat maken, maar dat deze een sociaal tintje zullen krijgen. Hiermee legt hij eerdere uitspraken uit, waarin gezegd werd dat Valve voortaan geen "geïsoleerde singleplayer-ervaring" meer zal bieden. "Ik denk dat Portal 2 een goed voorbeeld is van wat we gedurende de laatste jaren hebben geleerd over het maken van een singleplayergame, maar we blijven erbij dat we in de toekomst harder moeten werken", legt Newell uit. "De entertainmentwaarde van een spel wordt vergroot door het sociale aspect, door je met vrienden te laten spelen, te accepteren dat je verbonden bent met andere mensen."

Bungie niet aanwezig op de E3

Bungie is niet aanwezig op de aankomende E3-beurs, die van 7 tot en met 9 juni plaatsvindt in Los Angeles. Dat meldt de ontwikkelaar op zijn eigen blog. De voormalig Halo-ontwikkelaar wil dit benadrukken, om te voorkomen dat fans enthousiast worden door allerlei geruchten om vervolgens teleurgesteld te worden op de E3. Bungie werkt momenteel aan een multiplatformproject dat nog niet is onthuld; ook op de aankomende E3 zal de game niet uit de doeken gedaan worden.