EA: 'Call of Duty binnen drie jaar niet meer relevant'

De Call of Duty-serie is binnen drie jaar niet meer relevant binnen de categorie shooters. Dit zegt Jeff Brown, hoofd corporate communications van Electronic Arts in een interview met IndustryGamers. Hij reageert hiermee op de uitspraak van Activision Publishing-baas Eric Hirschberg dat het moddergooien tussen EA en Activision over Call of Duty/Battlefield slecht is voor de game-industrie. Brown is van mening dat dit erbij hoort binnen een industrie vol concurrentie. "Welkom bij de grote jongens, Eric. Ik weet dat je nieuw bent, maar iemand had je moeten vertellen dat dit een competitieve industrie is", zo vertelt hij. Brown gaat verder in zijn uitspraken door te stellen dat Activision reden genoeg heeft de negatieve geluiden vanuit EA over Call of Duty te willen zien stoppen. "Vorig jaar had Activision nog 90% van de shooter-markt in zijn bezit. Dit jaar brengt Battlefield 3 dat terug tot zo'n 60 à 70 procent. Op dat tempo verdwijnt [Call of Duty] binnen drie jaar uit de shooter-categorie. Als je me niet gelooft, ga dan naar een winkel en probeer daar een exemplaar van Guitar Hero of Tony Hawk op de kop te tikken."

Mario Land 2 en Metroid 2 komen naar eShop 3DS

De twee Game Boy-titels Super Mario Land 2: 6 Golden Coins en Metroid 2: Return of Samus zullen nog dit jaar opnieuw uitgebracht worden voor de Nintendo 3DS, via het eShop-kanaal. Dit meldt het officiële Nintendo Magazine. Super Mario Land 2: 6 Golden Coins is de game waarin Wario zijn debuut maakt. Hij wil Mario's kasteel voor zichzelf hebben en laat iedereen geloven dat niet hij maar Mario de slechterik is. Mario moet zes speciale munten verzamelen om hier een einde aan te maken, die verspreid liggen over verschillende werelden met ieder een aantal levels. De andere aangekondigde game voor de eShop, Metroid 2: The Return of Samus, is de enige titel binnen de Metroid-serie die voor de eerste Game Boy is verschenen. Wanneer de twee spellen precies beschikbaar komen, is niet bekend.

Diablo III krijgt nieuwe, hogere moeilijkheidsgraad

Diablo III krijgt naast de al bekende opties Normal, Nightmare en Hell nog een vierde moeilijkheidsgraad genaamd Inferno. Dit heeft ontwikkelaar Blizzard bevestigd tijdens de Gamescom. De Inferno-moeilijkheidsgraad is enkel beschikbaar voor spelers die het spel al één keer op Hell hebben uitgespeeld en het maximaal te behalen level van 60 bereikt hebben met hun personage. In Inferno zijn alle monsters sterker, agressiever en ze gebruiken vaardigheden die ze in lagere moeilijkheidsgraden nog niet tot hun beschikking hebben. Ook heeft iedere vijand een level van 61, wat daarmee altijd hoger is dan dat van de speler. Blizzard sprak op de Gamescom ook weer over de mogelijke komst van Diablo III naar de consoles. De ontwikkelaar is al een tijdje op zoek naar programmeurs met ervaring in het maken van console-games en stelt op dit moment een zo talentvol mogelijk team samen hiervoor.

Budgetmodel PSP zwaarder, één luidspreker

Het nieuwe PlayStation Portable-model dat deze herfst wordt uitgebracht, is zwaarder dan zijn voorganger en heeft maar één externe luidspreker. Dit meldt website CVG. Het huidige model dat verkocht wordt, de PSP Slim & Lite 3000, weegt zo'n 186 gram. Het budgetmodel, dat de naam E-1000 meekrijgt, is met zijn 223 gram bijna veertig gram zwaarder. Het ontbreken van een tweede luidspreker maakt dat het apparaat enkel geluid in stereo af kan spelen als er een koptelefoon op wordt aangesloten. De PSP E-1000 wordt ergens in de komende maanden uitgebracht, exclusief in Europa. Het budgetmodel kost 99,99 euro en heeft geen Wi-Fi-functionaliteiten.

Dashboard-update 360 brengt kanalen, Beacons

De Dashboard-update voor de Xbox 360 dit eind dit jaar komt, deelt de functies van het apparaat op in aparte kanalen waartussen gebruikers via Kinect of met een controller kunnen wisselen. Dit zegt Robin Burrowes, de Europese marketing manager van Xbox Live. Ook komt de update, die onder meer bediening van het dashboard via stemherkenning toevoegt, met een functie genaamd Beacons. Deze beacons stellen spelers in staat via sociale netwerken als Facebook te laten weten wat ze op de Xbox 360 aan het doen zijn of willen doen, om zo bijvoorbeeld genoeg mensen te verzamelen voor een multiplayersessie. De integratie met Facebook maakt het ook mogelijk om een game te 'liken' en behaalde Achievements op het prikbord te plaatsen.