'Modern Warfare 3 krijgt meer Call of Duty 4-mentaliteit'

De multiplayermodus van Call of Duty: Modern Warfare 3 gaat op bepaalde vlakken meer de kant op van Call of Duty 4: Modern Warfare en zal minder dan Modern Warfare 2 vertrouwen op luchtsteun. Dit zegt Robert Bowling van ontwikkelaar Infinity Ward. "De Modern Warfare-stijl gaat volgens mij helemaal om snelle actie - en dan praat ik over soepele wapenbesturing en infanteriegevechten op zestig frames per seconde", zegt Bowling tegen Kotaku. "Het is helemaal gericht op de vuurwapen tegen vuurwapen gameplay, vooral in Modern Warfare 3. Ik denk dat we dat helemaal goed hadden in Call of Duty 4. We gingen daar een beeje van weg met Modern Warfare 2, en leunden zwaarder op luchtsteun, killstreaks, perks en dat soort dingen. Modern Warfare 3 bouwt verder op de Call of Duty 4-mentaliteit van vuurwapen tegen vuurwapen, snelle infanterie-gameplay. Ook zegt Bowling dat Infinity Ward het moeilijker gaat maken voor campers in Modern Warfare 3, spelers die zichzelf ergens verstoppen en stilzitten tot er een tegenstander langskomt.

'Ubisoft komt met eigen online pas'

Uitgever Ubisoft introduceert met de release van Driver: San Francisco een eigen online pas, genaamd Uplay Passport. Dit beweert Gamerzines. De eenmalig te gebruiken code is vereist om de multiplayercomponent van het spel te kunnen spelen. Het Uplay Passport wordt geleverd bij iedere nieuwe versie van het spel. Gamers die Driver: San Francisco tweedehands kopen, met een al ingewisselde code, kan het Uplay Passport los kopen via Xbox Live of PlayStation Store. Een prijs voor een losse code is nog niet bekendgemaakt, zegt Gamerzines. Naar verwachting wordt het Uplay Passport in de toekomst ook voor andere Ubisoft-games met multiplayercomponent ingezet.

Microsoft registreert Sony-gerelateerde webdomeinen

Microsoft heeft deze maand de domeinen Microsoft-Sony.com en Sony-Microsoft.com geregistreerd. Microsoft heeft nog niet gereageerd op de ontdekking, het is zodoende onduidelijk waarom Microsoft deze domeinen heeft vastgelegd. Mogelijk bereidt Microsoft een reclamecampagne voor waarin het zichzelf met concurrent Sony vergelijkt. Dergelijke vergelijkingen tussen concurrenten is iets wat in de Verenigde Staten niet ongewoon is. Een andere mogelijkheid is dat Sony en Microsoft een grootschalige samenwerking aangaan.

Black Ops - Annihilation verschijnt op 28 juli voor PS3 en PC

De derde mappack voor Call of Duty: Black Ops, Annihilation, verschijnt 28 juli voor PlayStation 3 en PC. Dit hebben Sony en Activision bevestigd. Het pakket kost 14,99 euro op PS3 en bevat een viertal nieuwe multiplayermaps: Silo, Hangar 18, Drive-In en Hazard. Daarnaast bevat de map het level Shangri-La voor de zombiemodus van Call of Duty: Black Ops, waarin spelers het in de jungle opnemen tegen zombies van alle soorten en maten, waaronder zombie-aapjes. In het weekend na lancering wordt er een Double XP Weekend georganiseerd, waarin  Black Ops-gamers op PC en PlayStation 3 twee keer zo veel ervaringspunten verdienen voor hun acties.

Battlefield 3's Battlelog bevat Facebook-achtig systeem

De eerste beelden van Battlelog voor Battlefield 3 tonen onder andere een reactiesysteem en chatfunctie voor spelers van de first-person shooter, die doen denken aan Facebook. De beelden zijn gepubliceerd op de Duitse Battlefield-website, maar waren snel weer verwijderd. Website Battlefieldo.com heeft afbeeldingen opgeslagen en gepubliceerd. Uit deze beelden wordt duidelijk dat Battlelog spelers een eigen pagina geeft, die doet denken aan een Facebook-pagina. Spelers kunnen updates over zichzelf achterlaten en de updates van vrienden zien. Op deze updates kan vervolgens gereageerd worden, ook kunnen vrienden de updates van elkaar liken. Net als Facebook heeft Battlelog ook een chatfunctie. Hier kunnen spelers ook zien of hun vrienden Battlefield 3 aan herspelen zijn, en met een druk op de knop met ze meedoen. Spelers kunnen hun eigen statistieken en die van hun vrienden bekijken op Battlelog en zien welke beloningen ze hebben behaald.