Dat is tenminste wat IGN beweert. Ze zijn van mening dat Halo net zo een grote invloed zal hebben op het genre als Half-Life destijds, en nu nog steeds heeft eigenlijk.

Daarop besloten ze contact op te nemen met Bungie, en twee mensen te ondervragen. Dit zijn John Howard, de lead designer en Joseph Staten, verantwoordelijk voor de cinematics.

Aspecten waar op in gegaan wordt zijn de single- en multiplayer, controllers en interface, de release datum, voertuigen, wapens en nog veel meer. Het is een zeer uitgebreid en interessant interview, zeker de moeite van het lezen waard.IGN Xbox: Speaking of tactics, what can you tell us about what role AI partners will play in HALO? Are they going to be more than the "gimmick" aspects we've seen from recent FPS games? We've heard you guys have plans for some large scale involvement in single-player scenarios...we needs the DIRT!

JH: Halo's AI system is complex enough so your teammates can attack, fall back, take cover, throw grenades, communicate with each other, fan out and search an area, ride shotgun in a vehicle, or guard a specific location all without you having to tell them to do it. Most important of all, your AI teammates understand their job: watch your back while you be the hero.

Oh, and the enemy AIs are smart enough to do the same things. If you think firing a burst at a group of bad guys, and ducking behind a corner while they wait for you to re-emerge will work, you're in for quite a surprise when they flank you, flush you out with Plasma Flares, and butcher you like the silly hairless ape you are. Leuk nieuws is ook dat Bungie nog steeds op schema ligt, en we de game waarschijnlijk dus wel op tijd mogen verwachten.