'Halo 5 moet weer geschikt zijn voor esports' | Gamer.nl

'Halo 5 moet weer geschikt zijn voor esports' | Gamer.nl

343 Industries wil dat de Halo-reeks weer relevant wordt op het gebied van esports. Dat zegt Frank O'Connor, hoofdverantwoordelijke van de ontwikkeling van de Halo-franchise, tegenover The New York Times.

Halo 4 was de eerste Halo-game die niet door Halo-maker Bungie ontwikkeld werd, maar door 343 Industries. Dit spel was volgens veel spelers niet goed gebalanceerd. Zo kregen spelers in multiplayer sterkere wapens dan het andere team, en jetpacks die uit de lucht snipen makkelijk maakten.  "[Spelers] waren helemaal niet blij met die elementen", zegt Sundance DiGiovanni van Major League Gaming.

Major League Gaming stopte in 2012 met het organiseren van Halo-toernooien. In plaats daarvan ging MLG in zee met Call of Duty-uitgever Activision om toernooien voor die shooter te beginnen. Voor die tijd speelde Halo een grote rol bij MLG-evenementen.

Microsoft organiseerde eind 2014 een eigen esports-toernooi genaamd Halo Championship Series. Dit toernooi eindigde op 28 juli. Het prijzengeld bedroeg in totaal 150.000 dollar. Microsoft stelt volgend jaar een miljoen dollar beschikbaar als prijzengeld om Halo weer relevant te maken als esport.

Halo 5: Guardians
Om Halo 5: Guardians geschikt te maken als esport heeft 343 Industries een team acht profe ionele spelers samengesteld die het spel dagelijks testen. O'Connor zegt dat Halo 5 weer de balans moet hebben die eerdere Halo-spellen zo populair maakten als competitieve games. "Met Halo 5 gaan we terug naar de kern van het spel", aldus O'Connor.

De multiplayerbèta van Halo 5 duurde van december 2014 tot en met januari 2015. Bètatoegang was onderdeel van Halo: The Master Chief Collection, een bundel die Halo 1, 2, 3 en 4 bevat. De oudere Halo-spellen kregen voor deze bundel een grafische upgrade. Halo 5: Guardians verschijnt op 27 oktober op de Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou