Punkbuster is dood, lang leve Paladin! Dit nieuwe anti-cheat programmaatje moet evenals Punkbuster op zowel de server als op de client gedraaid worden. Aangezien het programma nog niet zo heel lang beschikbaar is, zijn er nog niet al te veel servers die het ondersteunen, hoewel het aantal gebruikers gestaag groeit. Een Italiaanse Half-Life fansite heeft PieR, de project ontwikkelaar van Paladin, weten te strikken voor een interviewtje. Hierin wordt van alles besproken, van het ontstaan van het programma tot de toekomst. Ook interessant om te weten is het feit dat het Paladin team al samenwerkt met Valve. Ze zijn op het ogenblik de anti-cheat methodes van Valve zelf aan het testen. In de toekomst kunnen we nog leuke features verwachten van het team. Denk dan niet alleen aan updates om de laatste cheats tegen te gaan, maar ook een serveroptie om screenshots op te laten sturen van clients (zoals in PB ook mogelijk was). Daarnaast gaat er, zodra Paladin geen fouten meer maakt, een black list komen. Op deze black list staan allemaal IP's van cheaters, zodat ze in geen één Paladin server meer kunnen spelen.B: Do you think that the introduction of Paladin will carry to one true revolution on the netgamer's gameplay? P: It's difficoult to answer. This depends very much on what anticipated Valve's anti-cheat system will succeed to make. We have not expected to become "sine-qua-non" of Half-Life: I hope however that Paladin will carry a period of quiet in the net-gaming world of HL. The situation after the release "to the mass" of the OGC cheats was really unbearable. Laten we hopen dat er ooit nog een perfecte oplossing komt tegen cheaters van zowel Valve als hobby developers. Voor nu kun je het in ieder geval al met Paladin proberen.