Soms is het lekker om even flink bang te worden achter je PC. Het vertrek waar je je in bevindt verduister je en je zet het geluid eens flink hard om jezelf zo de stuipen of het lijf te jagen. Dit kon je bijvoorbeeld doen met Undying, de horror-shooter die in 2001 op de markt kwam maar helaas niet zo goed verkocht. Toch is het genre bij lange na nog niet dood want naast Doom 3 en Bloodline komt ook Painkiller dit jaar nog aanzetten met een macabere, donkere sfeer die zou moeten inspelen op het angstgevoel van de speler:HomeLAN - What are some of your favorite enemy creatures in the game currently and why?

Adrian Chmielarz - The hardest thing for us is to not forget we're making a horror shooter. Take the witch for example. We used her, because some of our monsters come from the legends (like banshees, etc.). She is old, ugly, and rides a broom. A broom! It was a challenge to make her scary instead of funny (I mean... A broom!), and we managed to do that, but at the same time we nearly turned her into something more like from Monthy Python's world, than the world of horror. Her broom in particular was a constant source of fun, we joked about adding a speed-o-meter, internal combustion motor, airbag, etc. It was really hard not to get carried away and to keep the focus. But luckily she is like she should be, a mean old b... witch, and you certainly won't think she's funny when you meet her. Painkiller staat momenteel gepland voor 17 juni 2003 en wordt ontwikkeld door de tot nog toe onbekende firma People Can Fly. Als uitgever heeft men Dreamcatcher Interactive weten te strikken, een frima die nog steeds hunkert naar een echte topper. Grafisch zijn vooral de textures van Painkiller erg indrukwekkend. Lees het hele interview hier.