Nieuws

Grafische downgrade GTA 5 verbetert framerate PS4-versie

Xbox One-versie is enkel minder mooi geworden

Geschreven door Arthur van Vliet op
Het verwijderen van parallax mapping uit Grand Theft Auto 5 verbetert de framerate op de PlayStation 4 maar niet op de Xbox One. Dat blijkt uit onderzoek van Digital Foundry.

Parallax mapping is, ook na patch 1.09, verdwenen uit zowel de PlayStation 4- als de Xbox One-versie van GTA 5. Door het verwijderen van de techniek heeft de PlayStation 4-variant nu minder last van framedrops; de Xbox One-versie is er niet op vooruitgegaan volgens tests van Digital Foundry. Toen de game voor beide consoles werd gelanceerd, bleek de Xbox One minder last te hebben van framerate-drops dan de PlayStation 4. Nu zijn de rollen omgedraaid.

Patch 1.08 voor Grand Theft Auto 5 zorgde er voor dat parallax mapping verdween, anisotropic texture filtering verminderde, schademodellen eenvoudiger werden en lange afstand pop-in slechter werd. Rockstar erkende de problemen en introduceerde patch 1.09 die onder andere de grafische downgrade aangepakte. De problemen werden allemaal hersteld behalve de parallax mapping.

Bron: Digital Foundry

Dit artikel delen:

Lees meer

Hardware review: Eizo Foris FS2434 Cities: Skylines first-person multiplayer-mod in ontwikkeling
21

Reacties op: Grafische downgrade GTA 5 verbetert framerate PS4-versie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Dennispls

    • 31 maart 2015 16:36
    Prachtig hoe ze de boel upscalen en er mooi uit laten zien om vervolgens alles er weer uit te halen…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 31 maart 2015 17:00
    Nou, het verschil met de oude consoles is alsnog behoorlijk groot hoor; zo groot is deze downgrade nu ook weer niet. Aan de ene kant is het jammer dat Rockstar nu een aantal grafische aanpassingen heeft moeten doen, maar aan de andere kant: GTA-games hebben vaak problemen met de framerate en pop-in van objecten en ik stoor me daar aan. Zeker op de PS3 was het spel soms amper speelbaar (vooral bij het binnenrijden van een druk gebied op hoge snelheid). Liever een solide framerate met iets minder grafische poespas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 31 maart 2015 17:25
    Verschillen zijn er wel duidelijk het is wel een schande vind ik dat diw downgrade nou moet, om de behaalde fps te maken, belofte maakt schuld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Visstick

    • 31 maart 2015 21:04
    Waarom niet gewoon een game die er goed uitziet en die lekker loopt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 1 april 2015 17:58
    Je bent gewoonweg gebonden aan de hardware, die is in consoles niet geweldig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wiezo

    • 31 maart 2015 16:44
    Consoles verouderen nu wel heel erg snel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LogiForce

    • 1 april 2015 01:38
    De consoles waren al extra belegen toen ze aangekondigd werden. Laat staan bij release, en laat helemaal maar staan 1.5 jaar later.

    Een relatief simpele PC om op te game is vaak al net zo snel als een PS4, als deze al niet sneller is. Wat helemaal opzienbarend is aangezien de ontwikkeling van nog snellere grafische kaarten enzovoorts op moment verlangzaamd ten opzichte van vroeger.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 31 maart 2015 16:48
    PS4 / XboX zijn gewoon niet krachtig genoeg en dat vind ik nog steeds de grootste teleurstelling van de afgelopen jaren :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • radiumx

    • 31 maart 2015 18:08
    agreed

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 31 maart 2015 17:26
    Waarom niet gewoon optioneel die parallax mapping voor degene die het wel willen en geen probleem hebben met de framedrops, het verschil is er zeker…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 april 2015 12:40
    Inderdaad, trieste oplossing van rockstar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tomaat23

    • 1 april 2015 18:01
    Dat is een constante verbazing bij mij ten opzichte van consoles. Laat gamers zelf kiezen wat ze spannend vinden. Zorg dat je resolutie en nog een paar simpele dingen aan en uit kan zetten, en geef daarbij aan wanneer de game voor het grootste deel van de tijd op welke framerate zal spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 31 maart 2015 19:49
    Waren dit problemen die zich voor deden tijdens MP of ook in de SP campaign want die heb ik uitgespeeld en werkte prima, ik denk dat ik om die reden dan niet gaat patchen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Eglaerinion

    • 31 maart 2015 20:30
    Er is helemaal geen directe link aan te tonen tussen de prestatie verbetering op de PS4 en het verwijderen van POM. Als ze de fout herstellen en vervolgens blijkt dat de prestatie verbetering weer ongedaan wordt gemaakt kun je dat pas concluderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bvotje

    • 31 maart 2015 22:51
    nog steeds geen 1.09 update op mijn ps4

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • water

    • 31 maart 2015 23:53
    ik zag vanochend met opstarten dat ik een gta 5 update had, maar heb hem toch uitgeleend op het moment, druk bezig met bloodborne:)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 april 2015 12:38
    Wat een bullshit van rockstar, ik heb deze game zoveel gespeeld en totaal geen last gehad van framedrops of wat dan ook. Ik stoor me daar totaal niet aan. Maar nu dwingen ze mij lekker om grafische kwaliteit in te leveren voor enkel wat meer fps (wat me totaal niet kan boeien)? Maak het dan optioneel, hopelijk kan ik die patch op een of andere manier weigeren op mijn PS4…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fre0n

    • 1 april 2015 14:22
    Patches kun je weigeren, maar niet als je GTA Online speelt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fre0n

    • 1 april 2015 14:21
    Current-gen downgraden, dat is net zoiets als met WatchDogs. Op de E3 mooie beelden en vervolgens bij release een hoop eruit gehaald hebben…

    Blijven de opties om de graphics te maxxen wel aanwezig in de (vertraagde) next-gen versie die over 2 weken (hopelijk) uitkomt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 1 april 2015 20:35
    playstation 4. de computer van 2012!