Common Sense Media, een onafhankelijk instituut welke ouders, kinderen en onderwijzers hoopt te voorzien van geloofwaardige informatie over de media, heeft vandaag haar awards onthuld voor bedrijven, artiesten en producten welke op een goede manier kinderen hebben weten te inspireren en prikkelen middels de media.

Bij de winnaars komen we onder andere de Pixar film Finding Nemo en het zangeresje Avril Lavigne tegen. Bij de verliezers is, hoe kan het ook anders, Take 2 Interactive's subdivisie Rockstar Games, bovenaan geëindigd. De spellen Manhunt en Grand Theft Auto: Vice City hebben namelijk geen goede invloed op kinderen, zijn niet educatief en een beetje gewelddadig. Hoewel de games op volwassenen gericht zijn wijst men erop dat maar liefst 70% van de pubers wel eens met deze titels in aanraking is geweest! Dit wijt men volledig aan de manier waarop de producten door de bedrijven gemarket zijn:Common Sense Media also awarded Golden Garbage Cans to media producers who created products that embodied the most outrageous content targeted at kids and young people this year. Even though some of this entertainment was theoretically aimed at adults, all of the losers marketed and distributed their products either at a time or in a manner that reached millions of kids.

Gratuitous Violence: Take-Two Interactive Software and Rockstar Games for Manhunt and Grand Theft Auto: Vice City (a recent study showed that 71% of boys 13-17 had played one or both games).

Onder de verliezers zien we ook The FOX Network terug, welke zwaar sexistische programma's als Temptation Island en Paradise Hotel veel te vroeg op de avond op de buis liet zien. Ik zou zeggen dat niet het sexgehalte, maar vooral het lage niveau en de saaiheid van de programma's, betreurenswaardig is. Lees het hele persbericht hier.