De focus van combat moet komen te liggen op groepstactieken, meldt ontwikkelaar BioWare. Verder zouden ook vijanden in groepsverband vechten en hierbij verschillende rollen aannemen. Het plotseling verschijnen van een nieuwe golf aan vijanden wordt tot een minimum teruggebracht.

Vijanden schalen niet mee

Game Informer meldt verder dat vijanden niet automatisch meeschalen wanneer spelers een hoger level bereiken. Als gevolg zijn er ook plekken in de spelwereld te vinden waar vijanden, zoals draken, aanvankelijk nog veel te sterk zijn. De wereld zelf moet een stuk groter en gevarieerder worden dan die van Dragon Age 2.

Spelers hebben een zogeheten mount nodig om grote afstanden te overbruggen. De spelwereld is echter niet direct vrij verkenbaar. Nieuwe gebieden gaan open wanneer de Inquisition in kracht toeneemt. Spelers hebben de leiding over deze groep en moeten zijn invloed uitbreiden.

PC-versie

BioWare meldt verder dat Dragon Age 3 op PC niet een directe overzetting van de consoleversie is. Vooral de besturing zou geoptimaliseerd zijn voor muis en toetsenbord. Over andere concrete verschillen werd niet in detail gesproken. Tot slot is bevestigd dat er drie basisklassen zijn om uit te kiezen: Warrior, Rogue of Mage. Ook zijn er minimaal drie speelbare rassen: Human, Dwarf of Elf. De volledige details zijn te lezen in de nieuwe editie van Game Informer.