Michel: Het nieuwtje over L.A. Noire is een aankondiging van een aankondiging. Het meldt niets nieuws, alleen wanneer er nieuwe informatie verwacht kan worden. Dan melden we tegen die tijd vervolgens weer wat die informatie is. Is dat niet een beetje veel van het goede? Kunnen we dan niet beter wachten op de informatie zelf? Erwin:  Een 'aankondiging van een aankondiging'; als je het zo stelt klinkt het inderdaad niet als nieuws. Maar in het geval van L.A. Noire gaat het om het doorbreken van een lange, lange stilte. Het feit dat we nu weten dat het spel er aan komt en dat de eerste informatie niet ver meer weg is, is in dit geval al spannend om te weten. De informatie zelf is natuurlijk vele malen spannender, maar daar moeten we nog enkele weken op wachten. Daarom vind ik het geen probleem om alvast te vertellen dat er informatie aan zit te komen, zeker in het geval van een spel als dit, dat vanaf zijn eerste trailer toch veel aandacht naar zich toetrok. Michel: De stilte rondom L.A. Noire wordt met dit nieuws nauwelijks doorbroken. De game is nooit gecanceld, dus we konden er altijd al van uitgaan dat we ooit nieuwe informatie zouden krijgen. In plaats van nieuws is dit gewoon een slimme truc van Rockstar om alvast meer interesse in de game te creëren, nog voordat we een goede reden hebben om geïnteresseerd te zijn. Moeten we aan dergelijke marketingpraktijken meehelpen? Dan spelen we het verlengstuk van de uitgever. Wij berichten nieuws en de definitie daarvan is dat er iets nieuws te vertellen is. In plaats daarvan berichten we dat er straks iets nieuws te vertellen is. Op deze manier bestaat het gevaar dat je website vol komt te staan met onzinnige berichten over mogelijke toekomstige aankondigingen. Erwin: Uiteraard zijn we het soms het verlengstuk van de marketingmachine van de uitgever. Daar kun je ook weinig tegen doen. De meeste trailers hebben ook geringe nieuwswaarde, maar er wordt desalniettemin van gesmuld. We moeten echter wel per geval kritisch blijven. Niet elke aankondiging van een aankondiging is nieuws uiteraard. Stel dat de nieuwe Zelda voor de Wii volgende week wordt onthuld, zou jij dat dan plaatsen? Michel: Trailers brengen wij daarom ook niet als nieuwsbericht, maar als video-item, dus dat argument gaat niet op. Als het gaat om de Zelda die al aangekondigd is en er wordt nu gemeld dat we volgende week meer details krijgen, dan zou ik er tegen die tijd pas een nieuwsbericht over schrijven. Een nieuwe game verdient altijd een aankondiging, maar een melding dat we binnenkort meer informatie krijgen... het komt op mij over als simpele opvulling van je website. Natuurlijk levert het wat reacties op, maar het is aan ons om een selectie te maken van nieuws dat er echt toe doet, vind je niet? Erwin: Ja uiteraard, maar ik vind dit er persoonlijk wel toe doen. Er wordt in ieder geval een duidelijk timeframe aangegeven, namelijk 'volgende maand' en niet gewoon 'binnenkort'. Als straks bekend wordt in welk tijdschrift de informatie over L.A. Noire verschijnt en wanneer precies, dan is dat geen nieuws meer. Dan wachten we wel tot het blad nieuwe informatie bekendmaakt. Maar wat als ze het blad aankondigen en dan alvast de platformen noemen en het blijkt geen PS3-exclusive meer te zijn. Is het dan toch wel weer nieuws? Michel: Natuurlijk. Dan horen we echt een belangrijk nieuw feit over de game. Op welk platform een game uitkomt is concrete informatie, daar kun je wat mee. Het ligt uiteindelijk aan onze bezoekers: hebben die massaal behoefte om te lezen dat we volgende maand meer informatie over een game krijgen? Erwin: Als ik tot dusver de reacties lees, wordt er in ieder geval niet echt geklaagd over de nieuwswaarde. Mensen gaan het spel weer terugzoeken en speculeren over wat ons allemaal te wachten staat. Lekker wegdromen kan na de echte aankondiging niet meer. Dan blijkt het zich in Brazilië af te spelen en ben je een kale gast met een baard. Michel: Het doel van nieuws is toch helemaal niet om mensen te laten wegdromen? Nieuws is concreet, duidelijk, informatief. Als je mensen weg wilt laten dromen, kunnen we beter een achtergrondartikel schrijven waarin we allerlei theorieën over de game doornemen. Dat kan prima, maar niet onder de noemer nieuws. Maar goed, uiteindelijk doe je het allemaal voor je bezoekers.

Dat is dan ook een belangrijke vraag: wat vinden zij belangrijk om in het nieuws op Gamer.nl te lezen? Dat horen we graag van je.