Nieuws

Gelekte foto's tonen PlayStation 5-controller

Vermoedelijk een prototype

Geschreven door Cody van den Bogert op
In gelekte afbeeldingen is vermoedelijk de PlayStation 5-controller te zien. De kans is groot dat het hier nog niet om de uiteindelijke versie gaat.

Sony heeft nog niks bevestigd, maar alles wijst erop dat de controller in de afbeelding de opvolger van de DualShock 4 is. De controller is namelijk gekoppeld aan de devkit van de PlayStation 5. De foto's zijn volgens de berichten geüpload door een schoonmaker die de devkit aantrof op zijn of haar werkplek. Vervolgens zijn deze op Reddit geplaatst.

Het uiterlijk van de controller heeft opmerkelijk veel weg van de DualShock 4. Op het eerste oog lijkt het voornamelijk op een iets grotere PlayStation 4-controller. Een ander punt dat opvalt is de grootte van de touchpad. De schouderknoppen zijn niet te zien op de foto, maar volgens eerdere berichten worden deze groter. Daarnaast is inmiddels bekend dat de DualShock 5 geen lichtstreep op de bovenkant krijgt.

PS5

De kans is groot dat het hier om een voorlopige controller gaat, de controller is immers gekoppeld aan de devkit van de PlayStation 5. Sony heeft in het verleden wel vaker voorlopige controllers opgestuurd naar ontwikkelaars in deze fase.

Eerder dook er een patent op van Sony die de DualShock 5-controller moest afbeelden.De ontwerpen uit het patent werden uitgegeven door het Japanse patent Bureau. De controller heeft nog geen officiële naam gekregen, maar alles wijst erop dat het hier om de DualShock 5 gaat. De afbeeldingen komen immers precies overheen met de geruchten.

Dit artikel delen:

Lees meer

League of Legends seizoen 10 gaat bijna van start De meest begeerde games van 2020 - Gamer.nl Podcast #261
45

Reacties op: Gelekte foto's tonen PlayStation 5-controller

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MelvinChowder

    • 6 januari 2020 11:04
    Van mij mogen ze die touchpad wel weghouden van de DS5, heb er nooit gebruik van gemaakt. Zie dit ook niet veranderen in de volgende generatie consoles.

    Overigens wel erg dom om je baan op het spel te zetten voor een prototype controller en wat internetpunten. Diegene vermeld er zelfs bij wie hij dit heeft gefotografeerd en wat zijn functie is…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 6 januari 2020 12:36
    @MelvinChowder achja. Het zal vast niet het ergste zijn als je die baan verliest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 6 januari 2020 11:05
    Zoek de verschillen zou ik zeggen. Het enige wat me duidelijk opvalt is het knopje/dingetje tussen de twee pookjes in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 januari 2020 12:22
    @BertThaBest Dat zit toch ook al op de DS4?

    Jammer, ik had gehoopt dat Sony iets anders ging doen met de controller, hij ligt bij mij niet zo lekker in de hand als die van de Xbox of de pro controller van de Switch.
    Bij mij liggen die grips in je hand niet lekker en gaan zelfs na een tijdje irriteren, heb ik bij de andere controllers geen last van.

    Die touchpad heb ik ook nooit wat aan gevonden. Er zijn maar weinig games die er echt wat leuks mee doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 6 januari 2020 15:07
    @fonsrutte tja, het lijkt alsof het daar net iets anders eruit ziet maar ik zie het ook amper

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Floppyhoofd_

    • 6 januari 2020 14:15
    @BertThaBest enige wat daaraan opvalt is dat er geen PS logo op staat haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    BertThaBest

    • 6 januari 2020 15:07
    @Floppyhoofd_ haha, tja.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SamuraiPizzaCat

    • 6 januari 2020 11:07
    Ik denk niet dat Patrick ooit nog schoon hoeft te maken bij Ubisoft :) En waarschijnlijk niet meer makkelijk aan de bak komt bij schoonmaakbedrijven die bedrijven met gevoelige data bedienen. En dat voor wat Facebook likes …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 6 januari 2020 11:45
    @SamuraiPizzaCat Zo'n schoonmaker zou ik inderdaad niet willen hebben of meteen willen ontslaan, als ik zo'n bedrijf zou runnen.
    Zeer domme actie van deze persoon en ik mag voor diegene hopen dat hiermee geen strafbaar feit is gepleegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 6 januari 2020 11:22
    Thumbstick zit nog steeds verkeerd.. het is 2020 mensen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    worms_master

    • 6 januari 2020 11:31
    @kleinekoosjer Waarom is dat verkeerd? En wat heeft het jaartal er mee te maken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 6 januari 2020 12:12
    @worms_master en de rest.. waar ik op doel is dat Sony nog steeds de d-pad belangrijker maakt dan de thumbstick. Ofwel 2D verkiest boven 3D als je begrijpt wat ik bedoel. Xbox doet dat al jaren goed en ook Nintendo is tegenwoordig met de Switch goed bezig. Sony blijft echter koppig volhouden op het oude design. Allicht een kwestie van wennen.. maar het is echt een stuk relaxter voor je duim als het andersom zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 6 januari 2020 13:19
    @kleinekoosjer aha dus de XYAB zitten volgens deze gedachtegang ook op de verkeerde plek op jouw geliefde xbox controller? Of hoe leg je dat uit x)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    worms_master

    • 6 januari 2020 13:28
    @kleinekoosjer Thanks voor je uitleg. Ik game met de Playstation en af en toe X-box controller, en vind beide fijn werken. Zie zelf niet echt een voordeel (of nadeel) van a-symetrische thumbsticks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RedBiohazzerd87

    • 13 januari 2020 12:53
    @kleinekoosjer welke controller beter is, is een persoonlijke smaak en maar net wat jij fijner vind spelen. Dat jij een Xbox controller fijner vindt, wilt niet zeggen dat, dat per definitie ook fijner of beter is. Ik heb beide consoles en persoonlijk vind ik de DS controllers veel fijner spelen, maar ook dat is weer persoonlijk. Van mij mogen de DS controllers zo blijven….ook omdat je anders weer het volgende van de xbox fanboys krijgt… "hahaha playstation heeft dat ook al van xbox gejat"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 6 januari 2020 11:48
    @kleinekoosjer Je duimen zitten aan beide handen op dezelfde manier vast, en dus is het logisch dat beide thumbsticks ook op dezelfde plek zitten. Tenminste dat is hoe ik erover denk. Het is inderdaad 2020, waar je gewoon je eigen voorkeur kan hebben, en dus is dat niet verkeerd, Het is niet hoe jij het graag hebben wil. BIG difference.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 6 januari 2020 11:48
    @kleinekoosjer Ieder zijn eigen smaak, overigens denk ik dat dit ontwerp niet uit 2020 komt, maargoed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 6 januari 2020 12:29
    @MelvinChowder correct; en dat is precies mijn punt. De dual shock is altijd gebaseerd op de SCPH-1010. . een controller die nog heel geen thumbsticks had. Was toen ook nog niet echt nodig omdat 3D nog in de kinderschoenen stond. Toen dat wel de trend was hebben ze als de sodemieter 2 thumbsticks eronder geplakt om vervolgens altijd bij dit ontwerp te blijven. Vandaag de dag (en dat bedoel ik met 2020) is de tumbstick al lang de belangrijkere manier van games aansturen en is de d-pad naar de achtergrond geschoven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 6 januari 2020 13:16
    @kleinekoosjer Het is en blijft toch een voorkeur die voor iedereen anders zal zijn, ik heb beide en vind de ene controller fijner bij racespellen en de andere weer voor shooters. En omdat het ontwerp oud is hoeft niet te betekenen dat deze zal moeten worden aangepast, denk dat veel ps4 eigenaren de positie van de thumbsticks juist fijner vindt dan die van de xbox one, en vice versa.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 6 januari 2020 13:45
    @kleinekoosjer tja, mij is altijd geleerd, if it ain't broke, don't fix it. Dus als het design indertijd al goed was, waarom zou het nu dan ineens niet meer goed zijn, we zijn niet ineens compleet anders geworden..
    Enige wat ik wel minder vind aan de DS3 is dat de thumbsticks een bolling hebben in plaats van een holling zoals de xboxcontroller en dat de triggers afgerond naar binnen zijn ipv naar buiten. Maar gelukkig zijn die nadelen simpel op te lossen met losse triggers en extra rubbers op de thumbstick die wel een holling hebben, en daarmee zijn het voor mij zowat de beste controllers die ik me maar kan wensen.
    Die 2 thumbsticks zijn er echt niet zomaar 'eronder geplakt' daar zijn behoorlijk wat ergonomietesten aan voorafgegaan.
    Dat JIJ (en genoeg anderen) dit design niet fijn vinden, wil niet zeggen dat het ook geen goed design is.
    En Juist met hoe ik de DS3 vasthou zitten de thumbsticks op een betere plek dan waar de D-pad zit, heb er dan ook altijd een hekel aan als games alleen de D-pad gebruiken.. En ik heb niet de kleinste handen, maar ook zeker niet de grootste…
    Het design van de xbox-controller is ook fijn hoor. Maar om nu te zeggen dat de DS een slecht design is, is puur je eigen smaak ventileren..