Eindelijk is het zo ver, Nvidia heeft de NDA over hun laatste aanwinst officieel opgeheven. De GeForce FX is de naam van Nvidia's paradepaartje welke de strijd moet aangaan met ATi's Radeon 9700 Pro.

De GeForce FX heeft een .13 micron GPU en bestaat uit 125 miljoen transistors, ter vergelijking, een Radeon 9700 (0.15 micron) heeft 110 miljoen transistors. Groot voordeel van de .13 micron technologie is dat dit zorgt voor een kleinere GPU en minder hitteproductie. Het geheugen voor de GeForce FX bestaat uit DDR2 geheugen wat draait op ongeveer 500 Mhz (effectief 1.0 Ghz) met een 128-bit memory interface.

Nieuwe features heeft de kaart genoeg. Naast het feit dat de kaart DirectX 9 ondersteunt zijn er natuurlijk ook nieuwe technologieën toegepast. De vertex shader engine is helemaal opnieuw opgebouwd, wat inhoudt dat in de GeForce FX een groot aantal parallel werkende floating point processoren in één array werken. De maximale output is 375 miljoen triangles per second, iets hoger dan bij de Radeon 9700.

De GeForce FX ondersteunt ook 128 bits kleuren en Nvidia's eigen Pixel Shader 2.0+, een uitgebreide versie van DX9 specs voor Pixel Shader. Ook is er met behulp van Intellisample Technology betere afhandeling van anti-aliasing. De NV30 biedt 6XS onder Direct3D aan en 8X AA bij OpenGL and Direct3D.

Nvidia heeft er alles aan gedaan om de kaart zo stil mogelijk te maken. Met behulp van fancontrol past de koeling de benodigde koeling toe, welke bij gamen uiteraard een stuk hoger is dan bij een simpel Word document.

Alles bij elkaar claimt Nvidia een snelheidswinst van 30% tot 50%, waarbij een winst van 40% in Doom 3 reëel als bewijs wordt aangeleverd. Keiharde, onafhankelijke, benchmarks zijn er echter nog niet.

0.13-micron GPU

125 million transistors

8 pixel rendering pipelines, 1 texture unit per pipeline, can do 16 textures per pass

1 massively parallel vertex rendering engine

4 x 32-bit "DDR2" memory controllers running at ~500MHz DDR

Up to 48GB/s of memory bandwidth using compression

AGP 8X support

Full DX9 Pixel & Vertex Shader support

Groot nadeel aan dit alles is de verkrijgbaarheid. De kaart is waarschijnlijk komende december in erg kleine hoeveelheden al te verkrijgen, februari 2003 wordt de kaart pas in grote hoeveelheden in de winkels verwacht. Dit alles tegen een prijs van ongeveer $ 380.

Meer informatie is te vinden op :

GeForceFX.com HardOCP Bjorn3D Guru3D Beyond3D Anandtech