Nielsen heeft verschillende gezinnen gevolgd die een game met Gatorade-reclame in huis hadden gehaald, waaronder NHL 09, NHL 10, NBA Live 07, NBA Live 08, NBA Live 09 and NBA Street Homecourt. In deze games was de sportdrank onder andere terug te vinden op waterflessen, borden op de sportvelden en scoreborden. Volgens de onderzoekers gingen huishoudens die één van de EA Sports-games in huis hadden gehaald 24 procent meer geld spenderen aan Gatorade. Voor elke dollar die Gatorade had geïnvesteerd in de campagne, kreeg het 3,11 dollar terug, zo blijkt uit het onderzoek.

De baas van de wereldwijdia mediaverkopen van uitgever Electronic Arts, Elizabeth Harz, zegt dat dit de eerste keer is dat er een dergelijk onderzoek voor interactieve entertainment wordt uitgevoerd. Volgens haar kunnen merken games nu toevoegen als een kerndomein voor hun advertentie-inspanningen. Nielsen's Gerardo Guzman voegt daaraan toe: "In dit geval is het een simpel verhaal - dollars die gestoken worden in productplaatsing in games resulteren in meer dollars in de verkoop."

Scannen

Nielsen heeft voor dit onderzoek gebruikgemaakt van zijn panel van ruim honderdduizend consumenten die de streepjescodes scannen van de producten die zij kopen. Het onderzoeksbureau onderzocht de Gatorade-aankopen van huishoudens die de betreffende EA-games hebben ingescand, zowel voordat de Gatorade-reclames in de game zaten, als daarna. Het aankoopgedrag van deze groep is vervolgens vergeleken met dat van consumenten die geen EA Sports-games gekocht hadden.