"De markt breidt uit met steeds meer mensen die voor de lol wel eens een spelletje spelen, dus we zien een afname in de verkoop van spellen voor de harde kern", aldus Schneider. "Als we succesvol willen blijven en de aandacht weg willen nemen van andere vormen van media, dan is het onze plicht om producten te maken die toegankelijker zijn. Dit betekent niet dat games simpeler moeten worden, want dat is niet de juiste aanpak."

Betekenisvol

Schneider zegt dat het een uitdaging is om een product af te leveren dat toegankelijk is en aanslaat bij de consument. Het voordeel van games is volgens hem dat een ze intelligente en betekenisvolle ervaringen kunnen bieden die niet te vinden zijn in andere media. Dit omdat games interactief zijn.

Een manier om hierbij zowel de gevorderde als beginnende gamer tevreden te houden is volgens Schneider het bieden van de mogelijkheid om elke speler op zijn eigen niveau samen te laten spelen. Daarnaast moeten ontwikkelaars geen games meer maken die ze zelf willen spelen, maar rekening houden met het publiek. "Als we een ervaring kunnen aanpassen, het toegankelijker kunnen maken zonder dat dit ten koste gaat van het product, dan zullen we als industrie er alleen maar beter van worden."