Penny Arcade werkte hiervoor samen met marktonderzoekfirma EEDAR, dat in totaal 669 titels in beschouwing nam voor het onderzoek. Binnen deze lijst was er bij een kleine 300 games de optie om als vrouwelijk personage (maar ook als mannelijk) te spelen. In totaal waren er 24 waarbij er enkel met een vrouw gespeeld kon worden. 

De resultaten wijzen uit dat er bij games die de optie gaven tussen een man of vrouw, de helft minder aan marketing besteed werd door uitgevers dan bij games die een mannelijk personage hadden. In het geval van titels die alleen een vrouw als optie gaven, was dit 40 procent. 

Verkoopcijfers

Ook presteerden de games met een vrouwelijk hoofdpersonage minder goed dan die met een man in de hoofdrol, waarbij gekeken werd naar de verkoopcijfers tot drie maanden na de release. Spellen met een mannelijk hoofdpersonage deden het gemiddeld 25 procent beter dan titels waarbij spelers de keuze hadden, en 75 procent beter dan games met een vrouw in de hoofdrol.

De spellen waarbij er een keuze werd gegeven tussen een man of een vrouw, kregen wel hogere recensiecijfers. Verder presteerden DS-games waarin een vrouw de hoofdrol op zich nam, wel beter dan titels met een man als hoofdpersonage. Nintendo's handheld vormt hiermee echter de uitzondering; op alle andere platformen verkochten games met een mannelijk hoofdpersonage beter.