2005 was een goed jaar voor mobiele telefoon games. Wereldwijd werd er 1,5 miljard dollar omgezet. Toch zie je nergens "diehard" mobiele gamers staan. De mensen die een mobiel spelletje spelen vinden het op z'n hoogst "grappig", maar verder dan dat gaat het niet. Hardcore gamers hebben juist een sterke hekel aan het gepruts op de mobiele telefoon. De mobile gaming community is dan ook nog altijd zo dood als een pier, maar waarom?

Een deel van het probleem wordt veroorzaakt door het medium zelf. Een Doom RPG kan nog wel enige interesse opwekken, maar de meeste titels zijn doorsnee games waar niemand koud of warm van wordt. Ook de ontwikkelaars zelf zijn schuldig, want, net als met console en PC gaming, is er een gigantische hoeveelheid mobiele bagger beschikbaar waar niemand op zit te wachten, en wat het platform ook niet interessanter maakt.

Doorsnee gamers kunnen veel van deze rotzooi slikken. Hardcore gamers moeten er niets van hebben, waardoor er een sterke afkeer ontstaat. Het zijn echter hardcore gamers die communities vormen. Toch is er ruimte voor de mobiele hardcore gamer. Ontwikkelaars moeten zich namelijk richten op de sterke punten van de mobiele telefoon, zoals mobiliteit en dynamiek, waarbij steeds nieuwe content voor de spellen gedownload kan worden, wat het gamen interessant houdt.The current generation of preview-reading, PS3-preordering gamers will be excited about mobile gaming when it presents them with videogame opportunities they can't get anywhere else. Games that utilize GPS and camera capabilities. Games that take advantage of the fact that 100% of its players are connected to a network. That's a connected percentage that Xbox Live will simply never reach.