Gamelicensies verschillende PlayStation Plus-tiers zorgen voor problemen

Gamelicensies verschillende PlayStation Plus-tiers zorgen voor problemen

Er ontstaan bij sommige spelers problemen wanneer een game die ze via PlayStation Plus Essential hebben geclaimd wordt verwijderd van PlayStation Plus Extra of Premium.

PlayStation Plus Essential - in essentie het 'oude' PlayStation Plus - levert maandelijks een paar gratis games op voor abonnees. Die games kunnen voor altijd gespeeld blijven worden, zolang men dit abonnement maar intact houdt.

Met de komst van PlayStation Plus Extra en Premium krijgen spelers die lid zijn van een van deze duurdere tiers daarnaast toegang tot honderden games - vergelijkbaar met Xbox Game Pass. Logischerwijs worden diverse games na een bepaalde tijd ook weer van deze dienst afgehaald, wanneer Sony stopt met het betalen van de uitgever in kwestie voor deze licentie.

Het probleem lijkt nu te ontstaan wanneer een game die ooit aangeboden werd via PlayStation Plus Essential, ook op PlayStation Plus Extra of Premium staat en daar vervolgens van wordt verwijderd. Dat melden gamers op Reddit. Het systeem lijkt doordat het spel van Premium of Extra verwijderd wordt in de war te raken, waardoor mensen die beide versies hebben geclaimd het niet meer kunnen spelen. 

Dit is namelijk gebeurd met Greedfall, een spel dat ooit als maandelijkse game werd geschonken, maar onlangs van PS Plus Extra werd gehaald. Mensen die de game ondanks dat ze het ooit hebben geclaimd via het oude PS Plus ook via Extra hebben gedownload, hebben hiermee de oorspronkelijke licentie overschreven. Het resultaat is dat men deze game niet meer kan spelen, ook al horen games die via PS Plus Essential worden aangeboden altijd speelbaar te blijven zolang het abonnement intact is.

De helpdesk van Sony is door een gamer gecontacteerd en daar lijkt men ook niet helemaal te begrijpen hoe de vork precies in de steel steekt. Op moment van schrijven heeft Sony nog geen officieel statement naar buiten gebracht over de situatie.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Dat iemand van de help desk het niet snap begrijp ik wel. Als probleem veel voor komt zal Sony heus wel met een update komen.

0
test

@hulstpower En Sony kennende zullen ze vast met een goede, maar toch meest klant onvriendelijke, oplossing komen.

0
test

@Akira dat zeg ik dan maar niet, want dan zal ik voor fanboy uit gemaakt worden, dit omdat ik het vaak voor xbox op neem tetwijl ik nu alleen maar op me ps5 speel ivm God of war.

0
test

@Akira Klopt. Dit probleem speelt namelijk al jaren en ze hebben het nooit opgelost. Ben al twee games kwijt geraakt door het claimen van PS+ games. Destiny 1 en Call of Duty Modern Warfare remaster (bonus van Legacy edition Infinite warfare). Waar na het claimen ze niet meer mijn eigendom waren, maar vast zaten aan PS+ ook al had ik ze eerder gekocht. Het rare is dat Sony alles opslaat en terug kan zien wat je hebt gekocht met geld. Heb 2 weken geleden persoonsgegevens opgevraagd via de App en je kon alle aankopen met bedragen terug zien tot de start van mijn account in 2009.

0
test

@Akira Eens. Als er een bedrijf de meest klantonvriendelijke customer service heeft dan is het Sony wel. Echt schandalig slecht.

0
test

Ja ik zag ook al problemen ontstaan met deze nieuwe abonnementsservice dat je essential games niet meer kon claimen als je ze al via extra of premium had geclaimd. Waarschijnlijk ben je die dus ook kwijt als ze uit extra en premium gaan.

0

Aanbevolen voor jou