David Braben (Elite), Peter Molyneux (Black & White, Populous), Jez San (Argonaut) en Demis Hassabis (Republic The Revolution) zijn onder het toeziend oog van de mensen bij Eurogamer rond de tafel gaan zitten om eens ouderwets te discusseren over grahpics en gameplay. Want wat is nu belangrijker? Tot hoever moeten we doorgaan met het aantal polygonen verder omhoog werken? Hebben we er uiteindelijk baat bij? Wat zorgt voor de hoogste verkoopcijfers? Allemaal vragen die ons al eeuwen bezig houden. Peter Molyneux, de man die ten onrechte bij veel gamers aan respect verloren heeft door Black & White, vertelt er het zijne over: "In the end, I think what all these polygons allow us to do is to make worlds that are more and more detailed, which is for our industry a huge problem", according to Peter Molyneux. "The number of people that we need to support the hardware that's being made is frightening nowadays. We're not modelling big square surfaces anymore, we're modelling dirt and dust particles, shadows and the way light's cast. And that is a huge problem, because if we don't model it someone else will and, as Jez says, their version looks far better than our version. And if we do model it, the fear is that we spend 99% of our time modelling dust particles in the air, and 1% of our time actually working on the gameplay. And that has always been a problem. We've been talking about graphics vs gameplay since the mid 80's." Project Ego: niet alleen ontzettend veel polygonen maar tevens geavanceerde AI en gameplay? Het hele artikel, dat zeker voor de technisch geintereseerde gamer reuze interessant is, kan je hier lezen en geeft je alvast een indruk van wat we in de toekomst wat games betreft kunnen verwachten.