Nieuws

FromSoftware: 'Uitdagende games zijn onze identiteit'

Ontwikkelaar lijkt voorlopig niet te stoppen met hoge moeilijkheidsgraad

Geschreven door Michel Musters op
FromSoftware is voorlopig niet van plan om te stoppen met het maken van enorm uitdagende games. De ontwikkelaar ziet dat juist als diens identiteit.

Dat meldt regisseur Hidetaka Miyazaki in een interview met New Yorker. Het artikel geeft aan dat FromSoftware-games bijna altijd erg uitdagend zijn en suggereert dat deze uitdaging een cruciaal onderdeel is van het medium games, ten opzichte van escapisme of verheffing.

"We kijken altijd hoe we dingen kunnen verbeteren, maar wat onze games specifiek betreft zorgt uitdaging ervoor dat we betekenis geven aan de ervaring", aldus Miyazaki. "Het is dus niet iets waar we op dit moment mee willen stoppen. Het is onze identiteit."

Miyazaki legt ook uit hoe hij de hoge moeilijkheidsgraad in zijn games ziet: "Ik zie het als het oplossen van problemen. We lopen allemaal tegen problemen aan in ons dagelijks leven. Daar oplossingen voor vinden geeft altijd voldoening. Maar in het leven krijgen we die voldoening niet altijd meteen."

De meest recente game van FromSoftware, Elden Ring, is sinds kort verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. De game scoorde een 9,5 op Gamer.nl: "Elden Ring leent een heleboel van Dark Souls en een beetje van Bloodborne en Sekiro. Met de blauwdrukken van die games in handen is FromSoftware gaan bouwen en bouwen. Het resultaat is een gigantisch goede openwereldgame die zowel qua schaal als detail een onvergetelijke indruk achterlaat, maar daardoor ook afschrikt."

Dit artikel delen:

Lees meer

'F1 2022 bevat supercars en cross-play, maar geen verhaalmodus' Gran Turismo 7 krijgt na release nieuwe circuits en auto's
104

Reacties op: FromSoftware: 'Uitdagende games zijn onze identiteit'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Witty1889

    • 4 maart 2022 09:20
    Inb4 "wat is er mis met een easy mode". Ik ben zo vreselijk slecht in Call of Duty dat ik vind dat Activision een aimbot moet toevoegen aan alle spellen, zodat ik tenminste wat kills kan maken tijdens potjes. Want ik eis het recht om te kunnen genieten van alles wat ik wil. En het is belangrijk dat de drempel om in te stappen zo laag is dat een blinde chimpansee zonder armen nog mee kan doen. Maakt niet uit dat de makers van het spel een visie hebben die daar compleet door teniet wordt gedaan, ze regelen het maar.

    (Dit is natuurlijk anticiperen op een bepaald sentiment. Ik hoop dat het duidelijk is hoe ik dat sentiment zie!)

    Voor de goede orde: mijn standpunt is dat de maker van een spel de vrijheid moet hebben om dat spel precies zo in te richten als hij/zij/hen nodig acht. Er zit een belangrijk element van 'niet aan kunst tornen' in dit idee. Miyazaki heeft een visie, en dit is de manier waarop hij die visie uit. Daar kan je iets van vinden, maar het is respectloos om tegen een artiest te zeggen dat hij zijn vak niet verstaat, of anders aan moet pakken. Ik zie niet wat zulke haat en walging ons brengt. De visie van Miyazaki bevat nu eenmaal een element van uitdaging. Dat had ook net zo goed niet het geval kunnen zijn, maar DIT was zijn visie. Het is net als bij een schilderij van Van Gogh; die kan je mooi vinden of niet, maar het lijkt me onzinnig om te zeggen dat hij dan maar andere of leukere schilderijen had moeten maken. Of een wat muzikalere: je van Schonberg ook niet zeggen dat 'ie zich maar beter tot zeven noten had kunnen beperken. Het is nu eenmaal wat het is.

    Edit; Nou, mijn gestrektebeenssentiment heeft wel wat losgemaakt zie ik :') Leuk om te zien dat dit idee uiteindelijk met zoveel woorden inderdaad is geuit!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 maart 2022 09:33
    @Witty1889 Als ik je sentiment goed inschat, ben ik t met je eens. Je hoeft t niet te spelen. Er zijn zat andere games als je een souls game te moeilijk vind.
    Mensen moeten eens ophouden maar te vinden dat alles voor iedereen geschikt moet zijn. Het is prima als iets gewoon niet geschikt voor je is. Dan ga je wat anders spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 4 maart 2022 09:46
    @Messtranor sluit ik me 100 procent bij aan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 4 maart 2022 09:57
    @Roy36NL Nou ik niet, ik snap niet waarom FROM soft me geen optie geeft om als gehandicapte White knight te spelen , ik in de custom opties me nagels niet kan lakken, en het is wel duidelijk dat bepaalde rassen in elden ring echt zwaar onderdrukt worden. Ook is er sprake van zwaar grens overschrijdend gedrag van sommige eindbazen en mensen moeten zich hier tegen uit spreken…. volg me op twitter voor meer recepten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 4 maart 2022 10:36
    @ali3n8tor lol deze is wel weer leuk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 4 maart 2022 09:50
    @Messtranor Je hebt mijn sentiment goed ingeschat ;)

    Het voelt zo vreselijk krom dat mensen hier echt over vallen. Je zegt tegen Metallica toch ook niet "doe eens rappen want dan kunnen er meer mensen naar jullie luisteren"?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 4 maart 2022 10:02
    @Witty1889 Jij schat zelf het sentiment niet in van mensen die graag een easy mode zouden zien in dit soort spellen. Er is niemand die dit eist, degenen die dit willen geven aan dat zij het spel wel zouden spelen als er een easy mode is. Als de developer dat niet wil? Prima dan doen ze het niet, koop ik het spel niet ook heel simpel.

    Maar dan heeft geen zin om dit soort elite gedrag te vertonen zoals jij en alienator hierboven doen. Zo ontzettend denigrerend tegenover mensen die dit soort spellen niet spelen of graag games op easy mode spelen. Als jij daar plezier in hebt prima, maar om mensen die anders denken dan jij zo weg te zetten gaat echt te ver…..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 4 maart 2022 10:34
    @Lavalera Het zijn wel erg vaak de "iK wIl EaSy MoDuS"-roepers in souls game die eindeloos doorgaan dat ze de game niet gaan spelen, want moeilijk. En From moet dit doen en From moet dat doen want, moeilijk. En anders vinden ze wel weer wat anders waarom souls games stom en dom zijn. Als dat sentiment en sarcasme niet in mijn post te vinden was, nou bij deze dan. Kijk maar bij de elden ring review hier hoe bepaalde personen er eindeloos op door gaan.

    Ben je niet bereid om serieus tijd en moeite in een spel te stoppen welke echt wel vaardigheid en toewijding nodig heeft ga dan lekker ubisoft openworld games spelen en accepteer dat souls games niet voor jou zijn. Gamers vandaag de dag zijn soms verwende snotneuzen die totaal niet weten wat moeilijke games zijn… want souls games zijn helemaal niet zo moeilijk. daar is co-op voor uitgevonden in de game.

    Maarja dan kicked de FOMO in en zien ze dat de game overal mad reviews krijgt en door iedereen op handen gedragen wordt dus dan kunnen ze het maar beter de grond in boren om te verhullen dat ze liever een casual spelletje spelen als voor een echte uitdaging gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 4 maart 2022 10:59
    @ali3n8tor Dank, had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 4 maart 2022 11:27
    @ali3n8tor Dan zie jij echt compleet andere posts dan ik. Zo zwart als jij het ziet is het niet en dat staat ook niet in dat soort posts. Ook jij hebt dus moeite met het lezen van het sentiment van een ieder die het niet met jou eens is.

    Niet iedereen speelt spellen voor "een uitdaging" en voor veel mensen is een souls game wel degelijk moeilijk (ook al is dat lastig voor te stellen voor mensen die het skill niveau van die spellen wel hebben). De meeste mensen spelen een spel voor ontspanning en voor een vlucht uit de realiteit. Ook ik heb dark souls 3 en sekiro gespeeld, maar heb na meerdere uren gemerkt dat het spel niet voor mij is, ik heb daar het skill niveau niet voor en daar schaam ik me absoluut niet voor. Prima dat Elden ring een fantastische games is voor de fans en ik ben blij voor jullie dat jullie dat het spel zo goed beoordeeld wordt en dat jullie er plezier aan beleven.

    Maar niet iedereen is zoals jullie en je moet ook kunnen leren begrijpen dat er mensen zijn die anders denken dan jij of om andere redenen een game spelen zoals jij. En die neutrale blik mis ik bij jullie hierboven. Om zo denigrerend te doen over ubisoft games en gamers "verwende snotneuzen" te noemen bewijst dit alleen maar. Kan zijn dat een ubisoft game niets voor jou is, maar je doet nu hetzelfde als dat jij anderen van beticht in jouw post

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 4 maart 2022 11:40
    @Lavalera Ik ben dan ook niet de man die roept dat developers hun spellen aan moeten passen en jouw eigen houding maakt dat jij precies niet in de categorie mensen valt waar ik het over heb. Ik weet precies WEL dat er mensen zijn die anders denken, het zijn de mensen die blijven roepen om toegankelijkheid die juist hun wil op willen leggen aan de anderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 4 maart 2022 11:58
    @Witty1889 Ik zou je aanraden om mijn posts nog eens te lezen. Want nergens geef ik aan dat ik vind dat er een een easy mode MOET komen en dat de developer zich maar aan moet passen.

    De reden van mijn posts zijn de neerbuigendheid die jij en alienator hier tentoon stellen tov mensen die graag een easy mode zouden zien in spellen of souls spellen niet spelen omdat het te moeilijk is voor ze. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn Maar een ander te behandelen alsof die beneden jouw stand is of zo neerbuigend te doen over mensen die wel graag hun spellen op easy spelen, gaat te ver. Dat is het punt van mijn posts.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 4 maart 2022 12:27
    @Lavalera Weet je wat ik grappig vind, dat in de Elden Ring Review hier op gamer, JIJ de eerste bent die over de moeilijkheidsgraad begint daar en zegt het niet te gaan spelen. en nu dagen later weer in de comments te vinden bent over de moeilijkheidsgraad …. Ik snap nu waarom jij je dus zo aangesproken voelt. Het boeit mij absoluut niet of mensen de game wel of niet spelen , maar ik vind het wel stront irritant dat mensen er maar eindeloos door over blijven gaan, dan wordt ik recalcitrant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 maart 2022 13:20
    @ali3n8tor goh dat je zo heftig reageert op een paar reacties op gamer. Als dat al lastig is voor je zal het wel moeilijk zijn in de echte wereld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 4 maart 2022 21:09
    @Lavalera Ik verwijs je graag naar de uitingen van 004 iin dit draadje :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 maart 2022 13:17
    @ali3n8tor lekker he op mensen neerkijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 4 maart 2022 15:11
    @Ziminar aw knul toch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 4 maart 2022 20:34
    @ali3n8tor wow good comeback!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 4 maart 2022 14:15
    @ali3n8tor Ik hoop dat je ooit ergens iets tegen komt in je leven wat je graag wilt en het dan niet kan terwijl al je maatjes het wel kunnen doen. Misschien dat je dan eens een stukje realiteit in je mik gegooid krijgt. Misschien vind je dat niet eens erg maar genoeg anderen wel. In een game kun je makkelijk een aanpassing maken om de game makkelijker te maken en dus beschikbaar voor een groter publiek.

    Ik kots en walg van de opmerkingen hier over accepteren dat Souls games niet voor iedereen zijn vanwege de moeilijkheidsgraag. Hoe laag kun je gaan man, om gewoon niet in te willen zien dat het NIKS maar dan ook NIKS zou afdoen van jou game ervaring. En dan zeggen dat iedereen die niet mee kan komen verwende snotneuzen zijn die maar moeten man uppen.

    De co-op suckt in de game met zijn oude mechaniek. Dat hoor ik overal om me heen bij zelfs liefhebbers van alle From Soft games.

    Weet je, als jij en je makkers niet zo moeilijk zouden doen en de maker van deze game ook niet zou deze hele discussie en verspilde energie niet nodig zijn. Gaat HELEMAAL nergens over.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 4 maart 2022 15:10