Football Manager Handheld verscheen 2 weken geleden in op Google Play, het downloadplatform voor Android, en is volgens Jacobson nu al een van de meest illegaal gedownloade games die hij ooit gezien heeft. Volgens hem ligt dit aan het feit dat er geen kopieerbeveiliging is op Android, en dat het platform populair is in sommige landen die veel te kampen hebben met piraterij.
Jacobson denkt dat het percentage van illegale downloads van de Android-versie nog verder toe zal nemen. "Meestal wordt piraterij erger later in de levenscyclus van een spel. (...) Het zou veel erger kunnen eindigen, wat waarschijnlijk bij de Android-versie gebeurt.
Jacobson legt uit dat de piraterij van de serie extra kosten met zich meebrengt, omdat mensen die het spel illegaal downloaden wel service verwachten van Sports Interactive, ook moet er geld besteed worden aan het laten verwijderen van links naar illegale versies.
Hij ziet niet iedere illegale download als een misgelopen verkoop, maar stelt wel dat er een bepaald percentage is waarvoor dit opgaat. "Zelfs al is dat maar tien procent, dan zou dat een gigantisch verschil maken voor ontwikkelaars, en in veel gevallen, zelfs het verschil tussen of een studio of franchise die in leven blijft of niet."
Reacties op: Football Manager voor Android 9 van 10 keer illegaal gedownload
ipodkiller
Maar beetje laat uitgebracht?? We zitten alweer bijna in seizoen 2012/13..
Noble7
strikeman
Ik wil best apps kopen, maar heb geen creditcard ..dan maar downloaden
Xanadu
Tycoonbotnew
zanderb
zanderb
Hiero
Tuurlijk is er een bepaald percentage mensen dat de game illegaal download gewoon omdat het kan die hem anders gekocht zou hebben, maar er is geen enkel bewijs om aan te namen dat dit ook maar in de buurt van de 10% ligt.
Er is voor zover mij bekend maar 1 studio/uitgever die hiernaar onderzoek heeft gedaan en dit ook openbaar heeft gemaakt op Gamasutra. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat ze voor iedere 50,000 illegaal gedownloade kopieën slechts 1 gemiste verkoop konden rekenen. Wat een reden voor hen was om af te vragen of de tijd, moeite en geld van het beveiligen van een game het überhaupt wel waard was. http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17350
Dat dit overigens geen exclusief Android probleem is al langer duidelijk, in 2010 werd het percentage illegale games op de iphone op 80% geschat. http://blog.wolfire.com/2010/05/Another-view-of-game-piracy
SchizoSirhc
bvotje
Patjelol
Waspoeder
Wees gewoon eerlijk en zeg dat je een klootzak bent
Piraterij goed proberen te praten pffff
Mahajin
Ik verwacht dat publishers op android nog wel het meeste geld kwijt raken aan het gebrekkige betalingsgemak op dat platform. Ik kijk überhaupt niet eens meer in de playstore omdat ik toch niets kan kopen zonder creditcard en ik echt niet van plan ben om heel moeilijk te gaan doen om af en toe een appje te mogen kopen.
Als ik mijn google-account gewoon aan mijn rekening kon koppelen daarentegen dan had men aan mij waarschijnlijk al honderden euro's verdiend.