Nieuws

Fabrikanten tonen eigen varianten Nvidia GTX 1080

Goedkoper dan net gelanceerde Founders Edition

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Licentienemers van Nvidia’s nieuwste videokaart, de GeForce GTX 1080, hebben vrijdag hun eigen ontwerpen getoond. De verschillende uitvoeringen zijn inmiddels op de desbetreffende websites te vinden.

Het belangrijkste verschil tussen de verschillende varianten is de koeler. Fabrikanten als MSI, Asus en EVGA vervangen de koeler op de referentiekaart van Nvidia met een eigen koeloplossing. Zo gebruikt MSI voor de GeForce GTX 1080 Gaming X 8 GB zijn vernieuwde Twin Frozr-koeling en voorziet de fabrikant de kaart met de Sea Hawk-variant van waterkoeling. Ook geven de partners van Nvidia hun kaarten vaak een licht hogere kloksnelheid mee dan de referentiekaart.

De GeForce GTX 1080 en 1070 zijn de eerste producten die gebaseerd zijn op Nvidia’s nieuwe Pascal-architectuur. Voor deze chip maakt de videokaartontwerper gebruik van transistoren ter grootte van 16 nanometer, waar voorgaande generaties bleven steken op 28 nm. Door dit kleinere formaat passen er meer transistoren op hetzelfde oppervlak, wat leidt tot betere prestaties en een lager energieverbruik. Dankzij deze ‘die shrink’ kan Nvidia met chips hogere kloksnelheden halen. De videochip op GTX 1080 draait standaard op 1607 MHz, waar de GTX 980 het met 1126 MHz moest doen. Daarnaast heeft de GTX 1080 acht gigabyte aan het nieuw ontwikkelde GDDR5X-videogeheugen tot zijn beschikking.

Naast de hogere kloksnelheden kent Nvidia’s nieuwe gpu-lijn meerdere technologische vernieuwingen. Zo ondersteunt de GTX 1080 onder meer DisplayPort 1.4 en HDMI 2.0b en wordt het dankzij Nvidia Ansel mogelijk om screenshots te nemen vanuit meerdere hoeken, mits de game deze feature ondersteunt. Voor vr-applicaties heeft Nvidia ‘simultaneous multi-projection’ ontwikkeld, waarmee de videokaart efficiënt beelden kan berekenen voor meerdere standpunten tegelijk. Nvidia belooft met deze techniek grote snelheidswinsten voor vr-games en betere weergave van games die meerdere monitors gebruiken.

Wat de videokaarten gaan kosten en wanneer ze beschikbaar zijn is nog grotendeels onbekend. EVGA vermeldt op zijn website prijzen vanaf 679,99 euro. Hiermee liggen de prijzen lager dan die van de Founders Edition, de referentiekaart met de koeler van Nvidia zelf. Deze kaart is sinds vrijdag te koop voor 799 euro.

Bron: MSI

Dit artikel delen:

Lees meer

Batman: Arkham Knight GOTY-editie gespot op Amazon Over Overwatch, overclocken en overige dingen - Gamer.nl Podcast 67
50

Reacties op: Fabrikanten tonen eigen varianten Nvidia GTX 1080

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DGM

    • 30 mei 2016 09:59
    Veel geld voor een upgrade die -voor mij- goedkoper kan, een tweede 970. Alleen is mijn vraag dan hoe goed sli wordt ondersteund door de ontwikkelaars? Ik hoor en lees verschillende berichten.

    Edit:

    Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht nog even meer benchmarks af voor ik beslis. Maar met 75% nee, neig ik naar één 1080.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkone76

    • 30 mei 2016 10:14
    @DGM

    Ik heb ook een GTX 970 maar ik zal er zekers geen tweede bijprikken. Je kan beter voor 1 dikke kaart gaan dan voor een SLI opstelling. Niet alle games ondersteunen SLI en soms krijg je zaken als micro-stutter in games.
    De nieuwe GTX kaarten zijn op 16nm FinFET gebakken en zijn stukken sneller en energiezuiniger dan de huidige generatie.
    Ik ga mijn GTX 970 doorverkopen aan een goede vriend en haal zelf een GTX 1070 in huis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erazor

    • 31 mei 2016 01:25
    @darkone76 Je gtx 970 verkoopen voor +-250 en een gtx 1070 in huis halen voor 550+?
    Veel plezier. Je kan beter even wachten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 31 mei 2016 12:21
    @Erazor
    €550, hoe kom je daar nu weer op? De afgelopen jaren zijn nagenoeg alle prijzen in dollars, direct over te zetten naar euro's. Nagenoeg ALLE computer onderdelen.
    En daarnaast, zelfs de Nederlandse site's zoals tweakers.net die altijd véél te hoge inschattingen maken van te voren, had €450 in gedachte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 30 mei 2016 10:24
    @DGM Ik persoonlijk ga niet meer naar SLI terug. Je hebt enkele soorten zou ik zeggen.
    Games waar het goed werkt, matig werkt (niet veel benefit) slecht werkt en niet werkt of voor problemen zorgt en je het uit moet zetten.

    Ik koop liever 1 "goede" kaart en upgrade 'iets' vaker. Oude kaart verkopen en je bent relatief gezien niet echt duurder uit en je hebt weer een nieuwe kaart wat alles perfect kan runnen.
    Lijkt mij de beste keuze voor de meeste mensen. Natuurlijk zitten er ook wel voordelen aan SLI met giga resoluties en alles op ultra etc maar voor mij niet genoeg.

    Heb nu 1 GTX 970 welke ik ga verkopen en dan ff kijken of ik weer voor de (10)70 variant ga of de 1080. Eerst ff maandje wachten voor meer info etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • infernal_nl-nl

    • 30 mei 2016 10:40
    @The Chosen One Precies ja! Ik heb ook altijd SLi afgezworen. Ik ga volgende maand een Acer Predator x34 beeldscherm halen, dat is 3440 x 1440 ultrawide.. dicht bij 4k qua pixel-hoeveelheid dus. Momenteel heb ik een GTX980 maar zal aan een GTX1080(ti?) moeten gaan geloven.. ik ga geen 980 SLi doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 30 mei 2016 15:56
    @infernal_nl-nl

    Volgens de Guru3D Review kun je 1440p met gemak draaien op Max met een enkele 1080.

    De 1080 Ti gaat pas tegen het einde van het jaar komen, als het niet begin 2017 word. En die heeft ook gewoon GDDR5X net als de 1080, dat is al bekend.

    Daarnaast zal die kaart waarschijnlijk zo'n 1000 Euro gaan kosten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • infernal_nl-nl

    • 30 mei 2016 16:24
    @TheDeeGee niet aantrekkelijk dus! Vergeet alleen niet dat het geen 1440p is (2560x1440) maar 1440p ultrawide (3440x1440) dat zijn 1,2 miljoen(1267200) pixels meer dan 1440p..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 30 mei 2016 16:28
    @infernal_nl-nl

    Ach ja natuurlijk, dan moet je minimaal een 1080 hebben.

    Wil je op 60 FPS kunne gamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vinnie2k14

    • 30 mei 2016 10:39
    @DGM ik heb zelf een 2x asus strix gtx 970 build , totaal geen problemen mee met geen enkele game

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 30 mei 2016 23:19
    @DGM Uitstekend punt, ik ga er zelf vanuit dat SLI nooit in alle games ondersteunt zal worden. Zeker nu ontwikkelaars zelf SLI ondersteuning in games moeten bouwen, in plaats van Nvidia.

    Ik ga mijn GTX 970 nog een tijdje in gebruik houden. Als je naar de recommended specs van veel games kijkt zit je nog best goed met een GTX 970… Hoewel ik upgraden ook overwogen heb, wacht ik liever op de varianten met HBM2, de Ti uitvoering, een prijsverlaging, of wat dan ook. Later dit jaar nog eens overwegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 31 mei 2016 12:19
    @DGM
    Ben er ook veel mee bezig geweest, heb zelf de AMD versie de r9 390. Ik lees positieve verhalen over crossfire iig, bijna 100% scaling en geen microstutter meer. Verwacht met nvidia ongeveer 75% idd.

    Er is één ding waar je tegenwoordig nog rekening mee moet houden bij zowel crossfire als SLI: Framedrops.
    That's it.. de minimale framerate is in veel benchmarks niet veel beter als één gpu. Nu komt de lage framerate voornamelijk voor in zware framedrops zoals ik al aangaf, dus gemiddeld loop je nog steeds op volle snelheid.

    Stel jezelf dus de vraag: kan ik met een framedrop leven zo nu en dan?
    Zo ja: koop die extra 970, maar houd rekening met 3,5gb vram die tekort kan schieten op hogere resoluties
    Zo nee: De 1080 is een bruut, zacht gezegd. AMD gaat geen antwoord leveren (eigen woorden) en zolang je op 1440p gamed, zit je helemaal goed. 1440p behoeft al bijna geen AA meer en je framerate zal lekker hoog zijn voor een soepele game-ervaring.

    En uiteraard de drivers en support voor sli/crossfire, die zullen soms wat laat zijn en vaak zelfs uitblijven. Je tweede kaart zit dan voor spek en bonen in je kast. Dus als je veel verschillende games speelt en afwisselt, houd er rekening mee dat dit enorme frustraties kan opleveren. Speel je veel dezelfde game, google even naar crossfire/sli support en je komt er zo achter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 31 mei 2016 23:51
    @zwijn "Stel jezelf dus de vraag: kan ik met een framedrop leven zo nu en dan?"
    Framedrops is het belangrijkste wat er is. De minimum framerate is waar alles om draait. De gemiddelde framerate zgt in feite helemaal niks. Het evrschil tussen 120 of 240 fps zie je toch niet. 120 en 60 fps al nauwelijks. Maar een framedrop killt de hele ervaring. Dus een serieus bedrag uitgeven aan SLI is in die zin weggegooid geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • zwijn

    • 2 juni 2016 18:19
    @lightyears
    Ben ik met je eens, echter had ik het met de framedrops over crossfire. SLI doet dit véél beter maar ook hier een hele dikke vette "ja maarrr".
    Driver support is ook matig veel games ontbreken, en de scaling blijft steken rond 70%.

    Speel je specifiek 1 game, bijvoorbeeld Battlefield 4, die erg goede crossfire/sli support heeft. Dan is het zeker de moeite waard. Geen framedrops, stutters en een bijna twee keer zo hoge framerate.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 30 mei 2016 10:02
    Netjes , ik heb al tijdje een build klaar staan om te bestellen maar heb gewacht op de 1080.
    Ga zeker voor de 1080 nu alleen nog de juiste brand

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • infernal_nl-nl

    • 30 mei 2016 10:42
    @MacUseless Geloof me, EVGA is the way to go. Echt super service, gebruik het al jaren! ik heb één keer een kaart met coilwhine gehad, deze werd meteen omgeruild, de kaarten zijn super still en heel koel door de ACX2.0 koeler(ACX 3.0 op de 1080 dan). En nee ik heb geen aandelen in EVGA :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 30 mei 2016 11:02
    @infernal_nl-nl Ben zelf een MSI fan :P maar zal de kaarten eens met elkaar gaan vergelijken (niet alleen specs maar ook Fan ect,) had al gezien dat de founders editie problemen hebben met de Fans die er opzitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • infernal_nl-nl

    • 30 mei 2016 12:27
    @MacUseless Klopt, ik zelf heb nooit de voordelen gezien van een reference design, de founders edition is gewooneen reference design maar met een nieuwe marketing term/naam. Voor mij zou de enige reden om een founders edition te nemen de standaard PCB zijn, waardoor je dus custom waterkoeling kan nemen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 30 mei 2016 15:59
    @infernal_nl-nl

    Ik gebruik zelf al meer dan 10 Jaar koelers van Arctic Cooling op mijn videokaarten, en ben dan altijd voor reference gegaan. Maar om dat nu met een 1080,te doen… no thanks.

    Maar volgens mij komen de andere merken ook nog met een goedkoop reference model, zonder de founders koeler.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 30 mei 2016 11:11
    @MacUseless MSI is de groote bekende, met name bij de retailer om de hoek is dat te merken, waar er vaak alleen dat merk verkocht wordt. Online kopen is altijd een risico, je weet niet wat je krijgt en of je het krijgt. En als je niet thuis bent is het maar afwachten of je buren te vertrouwen zijn. Maar dat alles terzijde.

    Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de minder bekende Palit brand. Is net zo goedkoop als MSI, koelt net zo goed, de kaarten zien er alleen beter uit vindt ik persoonlijk. Het nadeel is dus alleen dat er niet zo heel makkelijk aan te komen is.

    Gedetaileerde specificaties en prijzen moeten nog even op zich wachten.