Clint Bajakian, de componist van een indrukwekkend aantal LucasArts game-krakers vertelt in een 5-delig artikel op de Apple.com website hoe een soundtrack voor een game tot stand komt. Zo vertelt hij over het toenemende gebruik van orkest-muziek in games en de recente komst van Dolby Digital effecten.

Bajakian heeft meer dan 30 games op z'n naam staan: varieerend van Monkey Island 2 tot Day of the Tentacle, Outlaws, Sam & Max tot het veel geprezen 'The Dig'. Ondanks dat hij niet langer werkzaam is voor LucasArts, schrijft hij nog wel veel muziek voor recente games zoals Bioware's 'Knights of the Old Republic'Competition with film plays a role in giving composers more license. “Hollywood set the original expectation for live orchestras,” Bajakian explains. “Ben Hur was scored for live orchestra because there was no alternative. Now, game industry executives want to be as cool as the big film guys by using live music. It's a stamp of arrival, and another way to distinguish their titles. And it's fortunate for composers like me, because we get to do higher quality music.”

Technology has kept up, ensuring that the composer's artistic decisions are faithfully transmitted to the gamer. “Game audio used to be significantly lower quality than film or TV,” says Bajakian. “But no more. We've left TV in the dust. Now we're right up there with film industry standards. The new game platforms have high-resolution audio — better than CD quality — and automatic mixing of dialog, music and effects to Dolby Digital 5.1 Surround Sound.” Surf voor het volledige artikel en enkele soundsamples van Bajakian naar het artikel op Apple.com