Nieuws
Activision Blizzard

Ex-Blizzard-baas: 'ik schaam me'

Mike Morhaime door het stof

Geschreven door Jacco Peek op
In een reactie op de rechtszaak van de staat Californië tegen Activision Blizzard zegt ex-baas van Blizzard, Mike Morhaime, dat hij 'zich schaamt'.

Deze week klaagde de staat Activision Blizzard aan wegens discriminatie en seksuele intimidatie, op basis van twee jaar aan onderzoek. Binnen het bedrijf zou er op verschillende manieren discriminatie plaatsvinden, onder andere op het gebied van promoties en salaris, voornamelijk bij vrouwen. Zij zouden op de werkvloer ook seksueel worden geïntimideerd.

In zijn statement zegt Morhaine dat hij de verhalen 'vreselijk' en 'moeilijk om te lezen' vindt. 

"Intimidatie en discriminatie bestaan. Het komt vaak voor in onze industrie. Het is de verantwoordelijkheid van het leiderschap om alle werknemers zich veilig, gesteund en gelijk te laten voelen, ongeacht geslacht of achtergrond. Het is de verantwoordelijkheid van het leiderschap om giftigheid en intimidatie in elke vorm uit te roeien, op alle niveaus van het bedrijf. 

Aan alle Blizzard-vrouwen die deze dingen hebben meegemaakt, het spijt me zeer dat ik jullie gefaald heb."

Mike Morhaine richtte Blizzard in 1991 op, toe de studio nog Silicon & Synapse heette. In 2018 vertrok hij bij het bedrijf.

Ook andere ontwikkelaars bij Activision en Blizzard uitten zich over de misstanden. Zo liet World of Warcraft-senior game designer Jeremy Feasel weten dat een groot deel van het ontwikkelteam vrijdag uit solidariteit niet heeft gewerkt. Narrative designer Steve Danuser voegt daaraan toe dat het ontwikkelteam van World of Warcraft 'door een mix van woede en pijn' gaat.

Dit artikel delen:

Lees meer

Shadow of the Tomb Raider ontvangt plotseling PlayStation 5-update Playground Games toont maandag meer gameplaybeelden Forza Horizon 5
15

Reacties op: Ex-Blizzard-baas: 'ik schaam me'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Ziminar

    • 25 juli 2021 11:30
    Hoewel zo’n reactie natuurlijk goed is, zou ik zeggen onderneem ook daadwerkelijk actie. Ontsla de schuldigen en maak schoon schip

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 juli 2021 11:50
    @Ziminar True, maar hij is zelf dus al een paar jaar weg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 25 juli 2021 12:16
    @WvA
    dat zeg niets … intimidatie en discriminatie op de werkvloer is niet van de laatste paar jaren
    Ik als man weet hier alles van ben ook al ruim 20 jaar bezig om erkenning er voor te krijgen , maar dat is moeilijker dan je denkt , omdat je meer deuren dicht gooit dan open maakt , zelf heb ik al zwart op wit staan dat ik al 3 keer en burn out heb gehad en al bekent is dat ik al ruim 6 a7 jaar met een trauma loopt door mijn werkgever .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 25 juli 2021 13:43
    @ravw Ik ben het helemaal eens dat dit soort gedrag niet geaccepteerd moet worden en dat dit soort acties goed zijn voor de vooruitgang hierin. Ik hoop ook dat men beseft dat je dit soort gedragsverandering niet zomaar kunt afdwingen zonder harde consequenties wat ook weer een keerzijde zal hebben. Mensen die met een verkeerde gedachtegang veranderen vaak niet van de een op andere dag. Ook in bepaalde sectoren worden er bijvoorbeeld meer seksistische/racistische grappen gemaakt met soms kwade of geen kwade intenties.

    Ik ken een vrouw die haar eigen monteursbedrijf heeft maar weinig boodschap had aan de grappen die er gemaakt werden op de werkvloer en zich niet onder de voeten liet lopen. Bepaald gedrag komt vaker voor in bepaalde sectoren en dit kun je en moet je niet helemaal willen uitbannen. Ik doel daar niet mee op echt pesten, intimidatie zij het verbaal of fysiek of zelfs lichamelijk grensoverschrijdend gedrag wat natuurlijk uit den boze is voor de veiligheid van mensen op de werkvloer.

    Als laatste lijkt het me ook slim dat als je de optie hebt en problemen in een bedrijf ervaart en geen gehoor vind als je dit meld dat het dan een goed plan is om je spullen te pakken en een andere plek te zoeken voor je eigen gemoedstand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 25 juli 2021 14:16
    @004 "Als laatste lijkt het me ook slim dat als je de optie hebt en problemen in een bedrijf ervaart en geen gehoor vind als je dit meld dat het dan een goed plan is om je spullen te pakken en een andere plek te zoeken voor je eigen gemoedstand."

    dit is vaak dan al te laat op het moment dat je het door krijgt dat je hier serieuze klachten van krijgt of heb , is het vaak al moeilijk terug te draaien .. en je wil toch de erkenning dat je dit is aan gedaan , er zijn in 2013 zelf mensen door ontslagen , maar verder doen ze er niets aan , maar de persoon die het meeste kwaad heeft gezet is nog steeds in dienst op dezelfde functie .
    en de mensen daarom heen dekken haar gewoon in en spelen zelf het vuile spelletje mee , er word zelf openlijk toegegeven dat ze mensen intimideren en zelf doel bewust klein gehouden word , als je met je hoofd boven het maisveld uit komt doen ze alles er aan om je kop er af te hakken .. dit heb ik dus zwart op wit staan
    De gemeente heeft hier ook vragen over gesteld en de directie is per direct weggegaan 2020 omdat ze ander werk had gekregen ( wel nadat haar gevraagd werd de schrijven openbaar te maken ) en zelf een gemeente ambtenaar die hier bij was zit na die vraag "ziek "thuis … maar de slachtoffers worden gewoon genegeerd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 juli 2021 17:12
    @ravw Oh helemaal eens dat dit waarschijnlijk al jaren aan de gang was, ik doelde meer erop dat deze man zelf dus geen ontslagen meer kan doorvoeren, aangezien die er al 3 jaar weg is.

    Also, ik ken je verhaal niet (en dat gaat me ook niets aan), maar als je al 3x een burnout hebt gekregen bij dezelfde werkgever (tenminste, zo lees ik het?) moet je dan niet gewoon heel snel weg daar?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 25 juli 2021 14:06
    @redactie Wat zijn trouwens de voorwaarden wanneer een bericht als spam wordt gezien? Soms schrijf ik een lange reactie die ik vervolgens niet kan plaatsen. Het zou wel handig zijn om te weten waaraan het wel of niet moet voldoen.

    Sorry als het ergens op de website staat alleen ik kon het niet vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 25 juli 2021 15:38
    @004 De 10 huisregels zijn gewoon op de site te vinden onder het redactiestatuut.
    Dus wellicht dat zij denken dat jij een van deze regels, al dan niet onbewust, hebt overtreden. Ik zou mij voor kunnen stellen dat je bijvoorbeeld een reactie had die te lang was, dat het niet meer zo plezierig lezen is, dus dat de Mods wilden dat je hem in ging korten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quirinius

    • 25 juli 2021 15:34
    Het gaat hier natuurlijk op een aanklacht op basis van onderzoek naar de afgelopen 2 jaar, maar een dergelijke bedrijfscultuur ontstaat natuurlijk niet van de een of de andere dag. Deze man verliet het bedrijf in 2018, niet zo heel erg lang voor de beginperiode van dit onderzoek. Dus ik ben benieuwd of er stiekem niet al onder zijn leiding ook al zaken gaande waren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ravw

    • 25 juli 2021 16:49
    @Quirinius
    Vaak zit het dieper geworteld in het bedrijf structuur , maar dat is vaak moeilijk te bewijzen , vaak zijn de mensen al weg of de mensen die het onderzoek doen , komt niet te recht waar het zou moeten omdat dingen buiten het onderzoek gehouden word
    Dus ze zullen zich dan rechten op de bewijzen die kort gebeurd zijn en die mensen , straffen die dan misschien ook slachtoffer zijn het het bedrijfsculture , wat ik ook zo vaak bemerk ..
    directie is ontslagen omdat die de verantwoording heeft , maar de mensen die daar vlak onder zitten , zijn vaak de schuldigen die houden vaak ook veel dingen geheim voor de directie .
    en zo is het bij ons ook gebeurd dat de daders er nog steeds er zitten en hun gang kunnen gaan en hier niet meer naar om gekeken , omdat het "toen" goed was in hun ogen , de problemen zijn opgelost door de directie te ontslaan en daar een nieuwe voor inde plaats te zetten .. maar als die dan weer met de zelfde sluwheid van mensen te maken krijgt , en zicht ook laat misleiden door de mensen die daar vlak onder zitten
    Maar het blijft lastig , op elke bedrijf gebeuren er wel dingen , maar het is vaak maar waar de bewijzen liggen en ook dit aantoonbaar kan gemaakt worden , en wat ik ook bemerk is dat die sluwe mensen zich zelf wel ingedekt hebben en ook hier al niet meer voor aansprakelijk gesteld kunnen worden , omdat hun vaak wel de opdracht geven zijn maar niet de uitvoerders

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rutgie

    • 25 juli 2021 17:59
    Het probleem zit hem natuurlijk nog veel dieper. Het zit in onze samenleving. Als ik bijvoorbeeld lees wat voor opmerkingen voetbalvrouwen nog naar hun hoofd geslingerd krijgen, dan vraag ik me af of intimidatie en discriminatie ooit tot het verleden gaan behoren. Mensen hebben niet door dat iets als beledigend, discriminerend of intimiderend opgevat kan worden. Ik weet zeker dat ik zo ook onbedoeld tegen iemand geweest ben of dat ik op een plek ben geweest waar ik aan zo’n sfeer bijgedragen heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 25 juli 2021 18:32
    @Rutgie "giftigheid en intimidatie uitroeien op alle niveaus op de werklvloer"

    Dat klinkt voor mij simpelweg als de opmaat naar genocide.
    Jij bent niet aardig dus jij moet weg (dood).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rutgie

    • 25 juli 2021 18:54
    @oropher Je begrijpt mijn reactie volkomen verkeerd. Ik bagatelliseer niets. Ik probeer juist aan te geven dat zulk gedrag klein begint en dat we daar met zijn allen aan moeten werken.

    Ik ben geen psycholoog verder, maar volgens mij komt gedrag altijd ergens vandaan. Zo’n opmerking als jij hierboven schetst is dus ook nier van de 1 op andere dag ontstaan. Daar gaat veel aan vooraf in iemands hoofd. Misschien begon het met een plagerig bedoelde opmerking, maar als je dat niet doorhebt en niet geremd wordt, kan het zo escaleren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 25 juli 2021 18:28
    Tja, misschien had je er dan maar iets aan moeten doen toen je nog de baas was….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ansjo

    • 25 juli 2021 20:55
    Ik krijg met Amerikaanse rechtzaken ook wel vaak het idee dat er enorm wordt opgeblazen door de advocaten die hiermee aan de slag gaan omdat die ook wel door hebben dat Blizzard een vette vis om miljoenen vanaf te troggelen.