Stel, je bent een game aan het spelen. Dan moet je ongelooflijk nodig naar het toilet. Het kan zo maar gebeuren als je een paar biertjes achter je kiezen hebt. Je zet de game op pauze en sprint naar het toilet. Als het aan Electronic Arts ligt, is dit verleden tijd. Men denkt er namelijk over geen pauze-optie in hun game Dead Space te stoppen.

De ontwikkelaars willen misschien het pauze-scherm volledig weglaten om zo de speler niet de kans te geven op adem te komen tijdens de enge momenten. In andere soortgelijke actie-horror games, zoals Resident Evil, kan je altijd even naar je pauze-scherm vluchten als de actie je te spannend wordt of je wat medicijnen wil gebruiken om jezelf op te lappen. Dit willen de ontwikkelaars nu juist voorkomen.

Je kan nog steeds door menu's scrollen, maar dit gebeurd door een hologram-scherm dat voor je ogen verschijnt. De spelwereld om je heen zal gewoon doorbewegen, dus dit kan je alleen maar doen wanneer je in een rustige ruimte staat. Wij vermoeden dat saven een soortgelijk lot staat te wachten. Het is een goed idee, maar of het functioneel gaat worden is een tweede. EA zegt nog niet zeker te weten wat ze van plan zijn met de pauze-knop. Afwachten dus.