Driedimensionale objecten worden in games nu altijd opgebouwd uit polygonen: platte vlakken die met elkaar verbonden worden. Hoe meer polygonen, hoe minder hoekig en hoe meer realistisch een object er uitziet. De hoeveelheid polygonen in een object wordt echter altijd beperkt door de rekenkracht van het apparaat waarop de game moet draaien.

Euclideon zegt met zijn Unlimited Detail-techniek de toekomst voor game-ontwerp te kunnen bepalen. Ze omschrijven hun point cloud data als kleine atomen. Objecten worden met deze techniek opgebouwd uit kleine balletjes (de atomen), wat ervoor zorgt dat objecten als bomen daadwerkelijk rond zijn en niet hoekig zoals het geval is met polygonen. Het belangrijkste wapenfeit van Euclideon is dat dit niet meer rekenkracht kost dan de polygoontechniek. 

Volgens Euclideon kunnen ontwikkelaars net zoveel detail toevoegen als ze zelf willen, zonder dat dit extra processorkracht kost. Het bedrijf beweert dat er hiermee tot honderdduizend keer zoveel detail getoond kan worden als mogelijk is met polygonen.