Eerder uitten consumentenorganisaties uit Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Italië en België hun zorgen over in-app-aankopen.

De consumentenorganisaties maken zich voornamelijk zorgen over apps en games die als gratis worden bestempeld, maar niet altijd gratis te spelen zijn. Er zijn veel games die in-app-aankopen vergen om gespeeld te kunnen worden. Dit kan leiden tot hoge rekeningen.

Veel ontwikkelaars gebruiken in-app-aankopen voor hun apps of games om meer omzet te genereren. Zo is het bij mobiele games vaak mogelijk om in-app-aankopen te doen, om op die manier het spel sneller uit te spelen.

Misleidend

Volgens de Europese Commissie wordt meer dan de helft van de games als gratis bestempeld, maar zijn er wel in-app-aankopen mogelijk. "Deze games worden vaak door kinderen en jongeren gespeeld, die de creditcard van hun ouders gebruiken", aldus de Europese Commissie.

"Het misleiden van de consument is duidelijk geen goed bedrijfsmodel en het gaat ook in tegen de EU-voorschriften inzake consumentenbescherming. We verwachten vrij spoedig een antwoord van de app-industrie op de zorgen van consumentenorganisaties."

Apple en Google worden door de Europese Commissie uitgenodigd omdat zij verantwoordelijk zijn voor respectievelijk iOS en Android.

Door NUtech