Nieuws
Fortnite

Epic Games aangeklaagd vanwege dans-emote in Fortnite

Choreograaf Kyle Hanagami claimt dat moves uit zijn video zijn gestolen

Geschreven door Michel Musters op
Epic Games is aangeklaagd door een choreograaf vanwege een dans-emote in de populaire battle royale-game Fortnite.

Choreograaf Kyle Hanagami, die onder andere met Britney Spears en Justin Bieber heeft gewerkt, klaagt Epic Games aan vanwege de 'It's Complicated'-emote die in augustus 2020 in Fortnite uitkwam en tot en met augustus 2021 verkrijgbaar was. Volgens zijn advocaten komt het dansje uit een video afkomstig uit 2017 waarin op Charlie Puth's nummer 'How Long' wordt gedanst. Daar is geen volgens hem geen toestemming voor gevraagd of compensatie voor betaald.

De advocaten hebben onderstaande vergelijkingsvideo naar buiten gebracht waarin te zien is dat de dansjes erg op elkaar lijken. Hanagami wil met de rechtszaak er voor zorgen dat de emote uit Fortnite verdwijnt. Ook wil hij compensatie ontvangen voor de winst die met de emote is gemaakt.

In 2018 werd Epic ook meermaals aangeklaagd vanwege emotes in Fortnite die volgens mensen gebaseerd waren op echte dansmoves. Zo claimde acteur Alfonso Ribeiro - bekend als Carlton uit The Fresh Prince of Bel Air - dat de Fresh-emote gebaseerd was op hem. Ook rapper 2 Milly klaagde Epic aan vanwege een emote. Ze wonnen het echter niet van het bedrijf, omdat het in de Verenigde Staten moeilijk is om individuele dansmoves vast te leggen. De laatste jaren worden er in Fortnite meestal wel credits gegeven aan de bedenkers van de dansmoves die met nieuwe emotes worden uitgebeeld.

Dit artikel delen:

Lees meer

Fallout-schrijver Scott Bennie overleden 'Abandoned krijgt proloog die als losstaande game uitkomt'
10

Reacties op: Epic Games aangeklaagd vanwege dans-emote in Fortnite

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Goodmushin

    • 1 april 2022 08:12
    Wat mensen allemaal wel niet doen voor geld. Wauw!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 1 april 2022 08:18
    @Goodmushin Naja iets kopieren is niet netjes uiteraard, maar dans moves zijn zo uniek nog niet en zitten niet echt rechten aan vast denk. Maar dit lijkt wel erg op jat werk, maarja

    Toevoeging: ik weet hoe je kopieren schrijft maar dat is spam dus ik mag geen abn schrijven mijn excuses voor de kut filter

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 1 april 2022 10:38
    @GoofyZ3

    Ja dance moves cmon :-) zoveel is afgeleid van en lijkt op elkaar. Gaat nergens meer over naar mijn mening.

    Whats next? Gezichtsuitdrukkingen? Hehe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    FishSt1ck

    • 1 april 2022 15:40
    @Goodmushin
    Dat doet Epic toch ook? Die kopieren shit ook alleen maar zodat meer mensen hun game zullen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 1 april 2022 18:33
    @FishSt1ck

    Wie heeft auteursrechten op een dans Beweging dan?????? In destiny zitten bijvoorbeeld ook vergelijkbare dansjes wat is het probleem?

    Emotes en dansjes mogen niet gekopieerd want? Dat is niet leuk? Dan moeten heel veel dans scholen dicht..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aug

    • 1 april 2022 08:16
    we leven echt in de age of bullshit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • DoetsieFroets

    • 1 april 2022 10:41
    Ach mensen doen tegewoordig mensen na…..

    Kudde dieren lijken t wel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 1 april 2022 12:59
    In deze zaak zeker zeer terecht, overduidelijk een gejat iets en als er rechten op zitten of niet gevraagd of betaald voor is dan snap ik de kerel in deze zaak zeker.

    Denk niet dat het tot een rechtszaak komt omdat hier overduidelijk een 1 op 1 kopie is gemaakt en zullen ze dit buiten de rechter afhandelen, mocht Epic eigenwijs zijn of een sterke zaak denkt te hebben tja dan wordt het nog wat jaartjes touwtrekken denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Hoofd

    • 1 april 2022 13:32
    Ja echt belachelijk, net als met die zaak van die jongen backpack kid of zo. Natuurlijk hoeft dit miljardenbedrijf geen cent te betalen aan zulke jongens, gewoon kopieeren die handel! Epic heeft het natuurlijk al zwaar genoeg met de strijd tegen illegale downloads om ook nog voor dit soort dingen te moeten betalen, kom op hee!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Goodmushin

    • 1 april 2022 15:30
    Het is gewoon bs! Heel youtube zit vol met de zelfde dansjes en daar zit geen auteurs rechten op of whatsoever!

    Hoop dat deze guy keihard verliest.