In Spore Islands kunnen gebruikers vrienden uitnodigen op een eigen eiland. Daar kunnen spelers verschillende wezens creëren die vervolgens op een tweedimensionaal landschap losgelaten worden. Het doel is om zoveel mogelijk eigen wezens op de eilanden te hebben rondlopen. Welk ras overleeft is een kwestie van natuurlijke selectie. Spore Islands blijft altijd actief, ook wanneer de Facebook-gebruiker offline is.

Spelers kunnen DNA-punten verdienen en voor kleine bedragen kopen, waarmee ze de uiterlijke en innerlijke eigenschappen van hun wezens kunnen aanpassen. Enkele genoemde voorbeelden zijn hoeden, animaties en items die bij bepaalde feestdagen horen.

Groeiende markt

Spore Islands is voor Electronic Arts een test om te zien of het bedrijf naast games voor spelcomputers en PC ook op andere, minder traditionele platformen succes kan boeken. Er gaan al geruime tijd geruchten dat de uitgever het sociale gamingnetwerk PlayFish wil gaan kopen om nog meer houvast in de groeiende gamesmarkt op Facebook te krijgen. Electronic Arts is niet de enige gerenommeerde gameuitgever die in de Facebook-markt stapt. Onlangs kondigde ontwikkelaar Firaxis een versie van Civilization aan voor Facebook en opende uitgever Ubisoft een speciaal gameportaal op het populaire sociale platform.