In het fiscale jaar 2009 zijn er vijftig games door Electronic Arts op de markt gebracht. In 2010 zullen dit er veertig zijn en volgens Riccitiello kan dit aantal nog verder dalen naar dertig titels. Riccitiello ziet de industrie als een combinatie van twee overkoepelende sectoren. "Wat verkoopt in de winkels en wat verkoopt via sociale netwerksites, downloadbare content, advertenties, abonnementen en microtransacties en al die andere vergelijkbare zaken." Volgens Riccitiello vormt die tweede sector 40 tot 45 procent van de industrie.

Digitale verkoop

Electronic Arts zal zodoende meer gaan investeren in de sector van digitale gamesverkoop. Een recent wapenfeit van die strategie is de aankoop van Playfish, een webgame-ontwikkelaar die onder andere spellen maakt voor Facebook. "We kijken altijd naar nieuwe zakelijke modellen die de rest van onze industrie helpt om sterker te worden en naar waar onze merken het goed doen", aldus Riccitiello. "Playfish bereikt zestig miljoen mensen per maand. En toch hebben ze niet de merken die wij hebben zoals De Sims, FIFA of een andere titel uit onze bibliotheek die het goed kan doen op dat platform. We kijken naar die combinatie en zien grote synergie." Electronic Arts is al langer bezig met het veranderen van haar strategie. Onlangs kondigde het bedrijf aan 1500 banen te zullen schrappen.