Nieuws
Elden Ring

Elden Ring uitgeroepen tot game van het jaar bij Steam Awards

Ook spellen als Death Stranding, Stray en Cyberpunk 2077 vielen in de prijzen

Geschreven door Michel Musters op
De winnaars van de Steam Awards zijn bekend. Elden Ring is uitgeroepen tot game van het jaar.

Afgelopen maand konden Steam-bezoekers stemmen op hun favoriete games in verschillende categorieën. Elden Ring is dus uitgeroepen tot game van het jaar. De game won ook in deze categorie op The Game Awards en stond ook bovenaan de lijst van beste games uit 2022 volgens Gamer.nl.

Hieronder zijn de winnaars in de elf categorieën van de Steam Awards te zien.

  • Game of the Year: Elden Ring
  • VR Game of the Year: Hitman 3
  • Labor of Love: Cyberpunk 2077
  • Better With Friends: Raft
  • Outstanding Visual Style: Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  • Most Innovative Gameplay: Stray
  • Best Game You Suck At: Elden Ring
  • Best Soundtrack: Final Fantasty 7: Remake Intergrade
  • Outstanding Story-Rich Game: God of War
  • Sit Back and Relax: Lego Star Wars: The Skywalker Saga
  • Best Game on the Go: Death Stranding Director's Cut

Een uitgebreidere beschrijving van alle winnaars en de andere games die populair waren, zijn op Steam te bekijken.

Dit artikel delen:

Lees meer

‘Wizards of the Coast cancelde minstens vijf videogames’ Groep testers van ZeniMax Studios richt vakbond op
40

Reacties op: Elden Ring uitgeroepen tot game van het jaar bij Steam Awards

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aerofox81

    • 4 januari 2023 10:23
    Ik snap er niks van. Overal wordt deze game de hemel in geprezen en iedere keer als ik gameplay bekijk denk ik mehh..
    Ik zal wel een slechte smaak hebben haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleR40

    • 4 januari 2023 10:31
    @Aerofox81 het is een hele goede game maar zeker niet voor iedereen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 4 januari 2023 10:45
    @Aerofox81 een kwestie van smaak is in principe bij ieder genre van toepassing maar als je er van houdt is het een van de beste games die je kunt spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Buzzard

    • 4 januari 2023 11:19
    @Aerofox81 Het is ook niet mijn genre. Heb het geprobeerd, maar de volgende dag heb ik hem op marktplaats gezet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 januari 2023 16:19
    @Aerofox81 Wat valt daar aan te snappen dan? Het is je smaak niet, punt, zo simpel is het.
    Fifa en Call of Duty verkopen ieder jaar weer miljoenen, ik vind er ook geen bal aan. Niemand vind alles leuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 4 januari 2023 10:25
    En toch zou ik persoonlijk voor een game als Stray gaan.

    Elden Ring is prachtig hoor, echt een dijk van een game met enorme productiewaarde. Maar het is ook weer een doorontwikkeling van een FromSoft Soulsy game. De game deed me weinig verrassen. Stray daarentegen dat was wel echt even iets anders weer, om eens een mysterieuze game wereld vanuit het perspectief van een kat te ervaren.

    Dat maakt voor mij een "game of the year" game, eentje die me weet te verrassen. Vervelend hoor, die persoonlijke meningen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 4 januari 2023 12:14
    @gimbal2 Stray is te weinig game en teveel Walking Sim/automatische piloot om game van het jaar te worden. Qua sfeer zit het zeker goed in elkaar maar de gameplay laat veel aan de wensen over (Dit is allemaal mijn mening natuurlijk)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MayorMano

    • 4 januari 2023 21:37
    @gimbal2 nou nou nou Stray doets niets anders dan zeg Death Stranding… maar je bent een kat? Wat de volgende keer? dit keer een schaap op een boerderij simulator?

    er is toch echt maar alleen 1 open world met extreem goeie combat en soulslike en dat is ook uniek

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 4 januari 2023 10:29
    Elden Ring wederom terecht maar Best Game on the Go: Death Stranding? Even onderweg wat pakketten bezorgen en dan een cutscene van 30 minuten :) . Of is dat gewoon om Steamdeck te promoten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 4 januari 2023 12:16
    @DarkSlide.nl Met het aantal cutscenes en de lengte hiervan zal ik deze game nooit kunnen bestempelen als beste game om onderweg te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Gaurav

    • 4 januari 2023 10:45
    De VR game of the Year laat wel zien wat het probleem is met dit soort voting polls waar iedereen overal op mag stemmen. De VR gameplay in Hitman 3 wordt namelijk universeel afgebrand, het was echt schokkend slecht. Maar van alle keuzes was dit de enige franchise met grote naamsbekendheid onder non-VR gamers, en scoort de game daarbij redelijk positief wat betreft de non-VR gameplay, wat beiden niet gezegd kan worden van VR-only titels zoals Red Matter 2, Moss Book 2, of Wanderer.

    Winnaar: Hitman 3.

    Go home Steam awards, you're drunk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SoonTiel

    • 4 januari 2023 12:14
    heb hem van de week gekocht, maar ik kom er niet in.

    wat doe ik verkeerd?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    worms_master

    • 4 januari 2023 13:48
    @SoonTiel Begin is altijd vrij taai bij dit soort games. Maar het sterker worden, betere weapons en gear verzamelen en zo die ene baas wel kunnen verslaan werkt aardig verslavend. Maar ik weet natuurlijk niet wat de reden is dat jij er niet in komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Iconic

    • 4 januari 2023 12:22
    En terecht! Kan niet wachten op evt. DLC!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 4 januari 2023 12:25
    Is ook niet heel moeilijk gezien God of War Ragnarok en Horizon forbidden West niet op Steam staan de in mijn ogen veel leukere games. Maar terechte winnaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 4 januari 2023 20:09
    @Snoop213 Ja want andere grote rewards gingen wel naar die games toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 4 januari 2023 20:52
    @Mmo-veteran Op de game Awards hebben zowel God of War Ragnarok als Forbidden West meer Awards gewonnen dan Elden ring. Behalve de belangrijkste dat snap ik. Maar het is natuurlijk ook zo dat God of War Ragnarok veel minder stuks heeft verkocht tot aan de game Awards dan Elden ring en nog steeds. Die heeft totaal 17 miljoen stuks verkocht. God of War Ragnarok nog maar 5.1 miljoen dus het is ook niet zo gek dat Elden ring game of the year heeft gewonnen omdat veel meer mensen Elden Ring gespeeld hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MayorMano

    • 4 januari 2023 21:41
    @Snoop213 In en over het jaar 2022 werden er door verschillen gaming outlets zoals IGN, The Game Awards, GameSpot en ook gamer.nl een GOTY (game of the year) gekozen.

    450 outlets deden mee

    80 kozen ragnarok
    3 kozen horizon

    335 kozen Elden Ring

    het waren er zoveel dat het de record van The Last Of Us 2 (322) en Witcher 3 (290) verbrak - deze Steam Award van deze artiekel telt niet eens mee omdat het niet sony games meerekent, zoveel waren het er.

    (google Elden Ring TLOU2 record als je dit wilt lezen kan geen linkje droppen).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 4 januari 2023 21:47
    @MayorMano Ik had het even puur over de game Awards. Game of the year blijft een smaak ding. En je hebt nou eenmaal een grote schare from software game fans.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 4 januari 2023 23:09
    @Snoop213 Jij verkiest een Spiderman game boven Zelda dus jou neem ik sowieso niet serieus.
    Elden Ring is een meesterwerk en dat jij dit niet ziet laat alleen maar meer zien over jouw niveau.
    Ps: God of war is niet meer dan casual hollywood meuk dat alles aan de speler voorkauwt. Overrated shit.