Ubisoft heeft vandaag Rainbow Six 4, het nieuwste deel in de befaamde tactical shooterreeks, aangekondigd. Het spel wordt ontwikkeld door Red Storm Entertainment en Ubisoft Montreal en zal in de lente van 2005 op zowel Xbox, PS2 als PC verschijnen.

In Rainbow Six 4 krijg je nu de controle over twee verschillende karakters. Daar waar je in de voorloper enkel de rol van Ding Chavez aan kon nemen, kun je nu ook in de schoenen van Dieter Weber stappen. Deze laatste zal de rol van sniper aannemen en zijn teamleden proberen te beschermen.

Een andere nieuwe feature is de AI, die naarmate het spel vordert, steeds slimmer zal worden. Ook zijn er ragdoll effecten toegevoegd om voor wat extra realisme te zorgen. Extra spanning krijgen we van de spanning-opbouwende geluidseffecten, waaronder krakende vloerplaten en gijzelaars die om hun leven smeken.

Red Storm Entertainment heeft speciaal voor de PS2 versie een splinternieuwe 3D engine in elkaar geknutseld. Over welke motor de andere twee versies aan zal drijven, wordt helaas met geen woord gerept. Het spel zal zowel op Xbox Live als PS2 Online speelbaar zijn en in beide versies kun je iets andere gamemodes verwachten.

Over de online mogelijkheden van de PC versie, wordt niets verteld. Sowieso wordt er bar weinig verteld, behalve dat hij eraan zit te komen. Of de PC versie een compleet ander spel of een rechtstreekse port zal worden, is nog niet bekend, maar we vrezen dat Ubisoft in het laatste geval, op veel boze fans kan rekenen. De console Rainbow Six games zijn namelijk een stuk rechtlijniger en bevatten minder diepgang dan Raven Shield op de PC. Goed voor de gemiddelde consolegamer, maar de tactisch PC gamers zijn inmiddels wel wat meer gewend.

Meer screenshots en een filmpje, dat niet veel verandering laat zien sinds Rainbow Six 3 op de Xbox, zijn hier te bekijken.