Er gaat geen jaar voorbij zonder een flinke stoot aan sportgames, voornamelijk afkomstig van EA Sports. De ontwikkelaar toonde vandaag enkele nieuwe features van vier van de games die voor 2005 op programma staan, te weten Madden NFL, NCAA Football, NHL en NASCAR Thunder 2005.

De eerste vraag die bij veel gamers opkomt, is wat het verschil is tussen NCAA Football en Madden NFL. Beide games richten zich immers op American Football en de verschillen zijn voor de leek dan ook haast onzichtbaar. Toch weet EA Sports de titels wel degelijk van elkaar te onderscheiden. Allereerst richt NCAA op het college football, wat ook een duidelijke uitwerking op de gameplay heeft. In NCAA dien je veel meer gebruik te gaan maken van het publiek, de zenuwen van de tegenstander en het zogenaamde 'momentum'. Dit betekent dat matches beslist kunnen worden door externe factoren als het stadion waar je in speelt en de concentratie van je rookie tegenspelers. Madden NFL daarentegen wordt steeds verder richting realisme getrokken, wat betekent dat je met de 'echte' American Football tactics te maken krijgt. Dit jaar ligt de innovatie in de game op het gebied van verdedigen. Men maakt gebruikt van een zogenaamde Hit Stick, waarmee je als verdediger je tackles en intercepties een stuk nauwkeurig kunt timen. Een game die voor ons Europeanen echter een stuk interessanter is, is NHL 2005. De verandering ten opzichte van 2004 zit hem bij deze game vooral in het beuken. Wat houdt dit in? EA Sports, en vele fans met hen, vonden dat de 2004 versie veel te veel leek op een boksgame op ijs, oftewel: je ramde je tegenstander neer om de puck te pakken, in plaats van een goede interceptie te plaatsen. Dit, en meer, zal in 2005 veranderd worden, zoals je hier kunt lezen.

Er zijn helaas nog geen screenshots van NHL 2005 beschikbaar

Als laatste is er nieuwe informatie over NASCAR Thunder 2005 beschikbaar gekomen. De game moet iets 'menselijker' worden, wat inhoud dat je je tegenstanders onderweg ook kunt teasen en na de wedstrijd een klap voor hun bek kunt geven. Natuurlijk wordt er ook weer aan de physics van de auto's gesleuteld.