Nieuws
EA

EA: Lootboxen zijn 'ethisch verantwoord' en 'leuk'

'Zijn geen lootboxen, maar surprise mechanics'

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
EA zegt dat haar lootboxen 'ethisch verantwoord' en 'leuk' zijn. Ze spreken dan ook niet over de term lootboxen, maar refereren hiernaar als 'surprise mechanics'.

Kerry Hopkins, vicepresident van juridische zaken bij EA, hield gisteren een panel voor het het Britse comite van digitaal, cultuur, media en sport, waarin het onderwerp lootboxen centraal stond. Tijdens dit gesprek beweerde Hopkins dat de lootboxen van EA ethisch verantwoord en leuk zijn en dat mensen hier plezier van beleven. Ze is het dan ook niet eens met de bewering dat lootboxen worden gezien als een vorm van gokken.

Hoewel in veel games verschillende namen worden gebruikt, wordt over het algemeen gesproken over de term lootboxen. Hopkins wilde tijdens de panel echter niet spreken over deze term en refereerde in plaats hiervan naar de lootboxen als 'surprise mechanics'. Hierbij gaf ze aan dat deze surprise mechanics lijken op veel andere producten die gebruik maken van een verrassingselement, zoals Kinder Surprise-eieren, Hatchimals en Lol Surprises.

De lootboxen van EA hebben in het verleden regelmatig voor ophef gezorgd. Zo werden de microtransacties van Star Wars Battlefront 2 volledig omgegooid, nadat de lootboxen werden gezien als pay-to-win en EA de beruchte uitspraak over 'a sense of pride and accomplishment' deed. Ook is het kopen van Fifa Ultimate Team-punten sinds januari niet meer mogelijk in België, na de toenemende druk van de Belgische kansspelautoriteiten.

Dit artikel delen:

Lees meer

De beste gamedeals van de week: The Division 2 en Team Sonic Racing Obsidian's Alpha Protocol is van Steam afgehaald
33

Reacties op: EA: Lootboxen zijn 'ethisch verantwoord' en 'leuk'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 20 juni 2019 11:28
    Fuck off

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 20 juni 2019 11:33
    Hahaha is dit echt ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • poklaan

    • 20 juni 2019 11:37
    Als een teringlijer zijn illegaal zou zijn zou deze persoon de zon ingeschoten worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aces-82

    • 20 juni 2019 11:53
    @poklaan of als loothboxen pudding zou zijn dan was ea dr oetker

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 20 juni 2019 15:04
    @Aces-82 hahah, bijna mijn koffie over mijn overhemd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paul_Power

    • 20 juni 2019 11:38
    Die mensen zitten in zelf beschermings modus want die hele ellende word de nek omgedraait door de overheid. EA is nog te dom om hun eigen reet af te vegen, ze zeggen werkelijk alles om maar de zekerheid van geld te kunnen behouden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 20 juni 2019 11:39
    Hahahaha, lekkere marketing-strategie dit. Noem het beestje maar niet bij het naampje, dan trek je de negatieve klank rondom 'lootbox' ook niet mee. Donder op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tokageroh

    • 20 juni 2019 11:47
    TROLOLOLBOXES!!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 20 juni 2019 11:53
    GE-WEL-DIG. Kijk ze kronkelen 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 20 juni 2019 12:01
    EA snapt niet echt waar het hier om gaat. Gokken mag dan wellicht leuk zijn (voor sommige mensen) het blijft gokken. De fun factor is niet het punt van discussie hier, het mechanisme erachter wel degelijk.

    Hopeloze marketing poging om iets recht te lullen dat zo krom is als een hoepel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Falstaff

    • 20 juni 2019 12:16
    @TheChief Gelijk heb je !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sebas001

    • 20 juni 2019 12:22
    Games worden niet illegaal gedownload, het zijn "surprise acquisitions"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 4 juli 2019 13:03
    @sebas001 hahaha deze reactie is goud

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 20 juni 2019 12:23
    Oh, het zijn 'surprise mechanics'? Nee, dan is het inderdaad iets totaal anders, dan is het probleem helemaal voorbij…
    Zo is pay to win ook helemaal geen pay to win, welnee. Het is 'invest and improve.' Net zoals de treinen van de NS ook nooit vertraagd zijn, maar gewoon later aankomen.

    Framing is inderdaad een krachtig middel om omstreden of ronduit foute maatregelen toch positief te laten klinken. Of juist negatief als je er tegen bent. Met de juiste woorden kun je al heel veel gedaan krijgen, iets wat elke serieuze politicus ook heel goed weet.
    Maar het moet natuurlijk wel enigszins geloofwaardig blijven. En loot boxes zijn al zodanig negatief geframed, dat elk eufemisme daarvoor direct als zodanig zal worden herkend.

    Voor EA maakt het volgens mij echter allang niet meer uit of wij haar geloofwaardig vinden of niet. Wij zijn haar doelgroep immers niet meer.
    Haar doelgroep bestaat vooral nu uit casual gamende jongeren/kinderen. Daar verdient ze haar geld aan, niet aan die 'zeurende fanatieke gamers'.
    De enigen die haar nog zenuwachtig zouden kunnen maken zijn machtige overheden, grote aandeelhouders en misschien ook ouders als die massaal hun kinderen zouden (kunnen) verbieden lootboxes en microtransacties te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 20 juni 2019 12:32
    @Robert-Frans Goed gezegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 20 juni 2019 12:31
    Deze man snapt de wereld niet helemaal.. Bij Kinder Surprise-eieren is het ei het product en het speeltje de FREE DLC!! ..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinVP

    • 20 juni 2019 16:20
    @kleinekoosjer maar toch…ik wilde niet Mario hebben uit t kinderei maar Luigi…koop er weer een…weer geen Luigi, koop er weer een…etc. nou snap ik ook wel dat je zo'n ei koopt en dan thuis ofzo opeet en niet meteen weer naar de supermarkt rent om weer 1 te kopen maar de vergelijking gaat wel aardig op. De drempel bij een lootbox is alleen veeeeeel lager. Je drukt op een knop zonder van je reet af te komen en hoppa, weer x Euro van je te goed af. Dat gaat heel snel denk ik dus ik ben ook tegen dit hele principe maar de vergelijking met een kinder surprise ei… wel goed gevonden hehe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Psychoot

    • 20 juni 2019 13:53
    Als ze gratis zouden zijn geef mij maar een aantal Suprise Mechanics, anders zijn het toch echt lootboxes XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 20 juni 2019 14:33
    Surprise mechanics…
    Weet je wat ik nu eigenlijk nog het mooist vind? Over deze term zijn heel veel vergaderingen gehouden, dit is uitvoerig besproken en hier zijn ze mee op de proppen gekomen. Dit hebben meerdere mensen goedgekeurd.
    Terrorisme heeft ook een surprise mechanic.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 20 juni 2019 15:06
    @fonsrutte Je zou eigenlijk de notulen willen lezen van die vergaderingen, om te zien welke alternatieven het níét geworden zijn. Zoiets als:

    'Gambling boxes misschien?'
    'Wat denk je zélf, Mike?'
    'Ik weet het! Wat dachten jullie van Screw Them's?'
    'Ja, maar dan denken ze dat we ze naaien!'
    'Maar dat dóén we toch ook?'
    'Tuurlijk, maar om dat nou zo toe te geven?'
    'Wat dachten jullie van Boxes of Chocolate?'
    'Hm, als referentie naar Forrest Gump? Ik vrees dan de Twitter-toorn…'
    'Children Surprises?'
    'Ehmmm…'