Nieuws
FIFA 22 Mbappe Van Dijk

EA haalt Russische teams uit Fifa en NHL

Om solidariteit aan de Oekraïense bevolking te tonen

Geschreven door Michel Musters op
Electronic Arts haalt alle Russische teams uit recentelijk verschenen Fifa- en NHL-games.

Dat betekent dat alle Russische clubs, alsmede de nationale teams, uit Fifa 22, Fifa Mobile, Fifa Online en NHL 22 worden gehaald. Het bedrijf bevestigd dit via Twitter.

De reden van het verwijderen van de Russische teams is om solidariteit te tonen aan de Oekraïense bevolking. Het land wordt sinds vorige week aangevallen door Rusland. 

Er gingen gisteren al geruchten dat EA van plan was deze actie te ondernemen. Voetbalbond Fifa en ijshockeyfederatie IIHF besloten eerder al alle Russische en Wit-Russische teams uit desbetreffende competities te weren.

Dit artikel delen:

Lees meer

Epic Games neemt Bandcamp over Sifu is een miljoen keer verkocht
18

Reacties op: EA haalt Russische teams uit Fifa en NHL

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Jumpman

    • 3 maart 2022 08:33
    Ik snap waarom ze dit doen, dat snap ik echt. Maar tegelijkertijd vindt ik het jammer dat zo’n statement moet gaan over de rug van mensen die het veelal ook niet eens zijn met deze oorlog en er helemaal niets mee te maken hebben. Mensen die kei hard gewerkt hebben om te komen waar ze zijn, of het nu een e-sporter is, YouTuber, sportman of vrouw, ondernemer eigenlijk iedereen van Russische afkomst. Hopelijk is deze oorlog snel ten einde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 3 maart 2022 10:02
    @Jumpman Uiteraard ben ik het met je eens, maar de mensen in Oekraine hebben er ook niet voor gekozen om uitgemoord te worden en hun huizen en bezittingen voor hun ogen vernietigd te zien worden. Dit is de enige manier om de oorlog ook naar Rusland zelf te brengen en er voor te zorgen dat het volk zich tegen zijn eigen leiders gaan keren. Het is onwijs sneu dat de Russische burgers, sporters en ondernemers ook gestraft worden voor het werk van Poetin, maar denk dat zij er alsnog beter vanaf komen dan de burgers in Oekraine… Bij een oorlog zijn de gewone burger altijd de grootste slachtoffers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 3 maart 2022 10:17
    @woutzorz eens, er zijn alleen maar verliezers in heel dit verhaal. Ik zou alleen graag zien dat er een andere mogelijkheid was hierin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Streepje X

    • 3 maart 2022 10:28
    Een moeilijke kwestie natuurlijk. Uiteraard is de actie in RL te snappen, dat je de Russen voorlopig ff uitsluit. Alleen of je dat ook online moet gaan doen? Zoals hier al genoeg werd, er zijn heel veel Russen die deze actie van hun leider verafschuwen. Ik weet niet of dit alleen voor online modus telt of dat ze gewoon uit het hele spel gesloopt worden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 3 maart 2022 10:40
    @Streepje X Ze verwijderen Russische teams uit het spel, het betekent niet dat Russen het spel niet meer kunnen spelen. Dus je kan bijvoorbeeld niet meer met Zenith of Spartak moskou oid spelen (mocht je dat al willen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Streepje X

    • 3 maart 2022 10:46
    @Lavalera Okee, ik snap het. Bedankt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 3 maart 2022 15:21
    goede actie dit. Nu alleen nog alle Russische accounts sluiten. Mogelijk dat Sony en Xbox dat kunnen doen. Ik heb het vandaag al eerder gemotiveerd waarom dat gedaan moet worden, maar ik zie mijn commentaar nergens meer terug op deze site. Ik zal het heel genuanceerd verwoorden: het is van belang dat alle Russen door hebben dat er iets verschrikkelijks aan de hand is ergens op de wereld. De meeste Russen weten dat niet (daar kunnen zij niks aan doen, want ze krijgen geen toegang tot alle informatie) en denken dat het business as usual is. Door al deze acties (in finance, cultuur, detailhandel, events, vermaak etc.) worden ze misschien wakker geschud en gaan ze op zoek naar die akelige werkelijkheid. Het Russische volk heeft er recht op om te weten wat er speelt. Alleen ligt de sleutel ben hen zelf. Wij kunnen hen daarin helpen met deze acties. Er is iets aan de hand mensen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 3 maart 2022 17:41
    Wat een kut actie en een onzin boodschap net als dat geel-blauw teken in het gamer logo. Serieus echt niemand maar dan ook niemand weet exact wat daar gebeurd. Mensen zijn 2 jaar in lockdown gestopt al hun vrijheden ontnomen en bijna geen demonstraties, nu gebeurd er in een ander land iets en gelijk iedereen de dam op. Mensen zijn echt helemaal van de pot gerukt, het is een politiek conflict en leken hebben niet de kennis of informatie om over deze situatie te oordelen. Iedere oorlog kent geen winnaars alleen maar verliezers. Ik kan de acties van Rusland niet goedkeuren, maar ik kan ook niet de acties van Zelenski goedkeuren waar hij luchtdoelartillerie in een woonwijk plaatst en burgers bewapening gebruikt als leger. Zoals ik al zei het kent geen winnaars. Na een jaar de politieke geschiedenis van Ukraine en Rusland te hebben bestudeert en binding hebben met de regio door familie, kan ik een ding zeggen iedereen moet zich met zijn eigen zaken bemoeien. Er is geen goed of slecht, dat leer je op de kleuterschool in de echte wereld liggen dingen genuanceerde. Dus ik hoop dat mensen beseffen door een "kant" te kiezen of een "vlaggetje" in je naam te zetten je niks oplost. Ze hebben er echt wat aan daar dat je dat doet! Het is niks anders dan die gutmenschen die een prik achter hun naam zetten, zelfde laken en paken wappies zijn slecht wij zijn goed. Rot toch op, houd gewoon lekker je mond. Er is geen info beschikbaar vanuit minbuza of Defensie en die zijn de enige die een sitrap kunnen geven wat daar plaatsvind en die zijn aardig stil. Denk daar maar eens over na voordat je onderdeel speelt in deze propaganda oorlog.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 3 maart 2022 19:22
    @racerozzy: ik ga geen discussie met je aan (want dat heeft echt geen zin wat mij betreft), dus ik houd het erg kort. Wat mij betreft zijn er twee feiten: 1) Rusland is agressief Oekraine binnengevallen 2) er vallen doden. Einde verhaal. De rest van de wereld probeert daar wat aan te doen (binnen de mogelijkheden, zonder verdere escalatie).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 3 maart 2022 21:39
    @dakoota En wat weet jij over de situatie in de Oekraine? Het feit dat figuren zoals jouw wel de snaai moeten geven, ik ga geen discussie met je aan want dat heeft geen zin maar toch je moreel verheven wil voelen door toch een opmerking te plaatsen. Rusland is agressief Oekraine binnengevallen, neem deze opmerking onder de loep is dat zo? Is dat evident? Hebben wij gezien wie de eerste zet deed? Weet hoeveel milities er actief zijn daar? Weet je hoeveel mensen erop uit zijn op escalatie en daarbij gebaat zijn en is een actie reactie makkelijk uitgelokt. Weet je dat er een drie deling in de samenleving daar is een deel pro europe, een deel neutraal een deel Russich. Weet je dat Ukraine meerdere malen reacties van Poetin hebben uitgelokt? Weet je dat Poeten een aanbod heeft gedaan om Oekraine aan te laten sluiten bij zijn douane-Unie? Weet je dat de zittende macht oude oligarchen zijn die ook in Rusland actief waren? Weet je dat een groot deel van de inwoners van Oekraine de Russiche Nationaliteit heeft en dat Poetin zich verantwoordelijk voelt om zijn volk en belangen te beschermen? Weet je 90% van de inwoners van de Krim Russich zijn? Weet je Kiev-Roes traditioneel gezien Russisch was? Zo kan ik nog wel even doorgaan. Het feit dat je de meeste feiten hier niet kent geeft je het totale onvermogen om de situatie te analyseren laat staan een oordeel te vellen. De rest van de wereld wil geen escaltie voorkomen, ze werken juist escalerend. Ze zijn niet uit op vrede ze zijn uit op het uitschakelen van Poetin dat is wel een duidelijk verschil. Het is een nieuw excuus voor een probleem met het hele economische klimaat wat de "euro-zone" heet en dit het ultieme excuus is. De ultieme badguy. In de oorlog zijn er geen good guys of bad guys, er zijn alleen verliezers wat ik al zei. Het feit dat jij een kant kiest doet mij beseffen dat je geen enkel benul net als 95% van Nederland waar je het over hebt. Maar toch ff je verhaal wil laten horen. "ReSt VaN De WeReLd PrObEeRt DaAr WaT aAn Te DoEn" waarom precies? Burger bewapening, burgers oproepen om te vechten? Wees welkom om je aan te sluiten bij het gevecht van Oekraine? Toen het IS was veroordeelde mensen dit en nu is het wel ok? Gewoon ssshhh lees een keer een boek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 3 maart 2022 22:48
    Spam test

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 3 maart 2022 22:49
    @racerozzy Rusland is Oekraine agressief binnengevallen, niet andersom. Stop maar, jij verliest deze discussie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 3 maart 2022 23:11
    @racerozzy spot the Russian, I win!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • peterherman

    • 3 maart 2022 22:07
    Ik weet dat wat er in Oekraine gebeurt hartstikke fout is. Maar mag ik ajb zelf uitmaken of ik met Russische clubs speel of niet.
    Ik laat me niet door EA voor het karretje spannen.
    Russische gamers zijn niet schuldig aan deze oorlog!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 3 maart 2022 23:12
    @peterherman nee klopt maar een ontevreden Russische bevolking zorgt voor opstand in Rusland, dit maakt het Putin moeilijker. Dat is het doel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkraverX

    • 4 maart 2022 00:18
    Ja want elke rus is natuurlijk een evil one, mijn god de wereld draait door.

    Wanneer gaan ze alle amerikaanse spelers verwijderen toen de US besloot om Iraq binnen te vallen vanwege hun Weapons of Mass Destruction?, tot op heden hebben ze niet eens een firecracker gevonden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 4 maart 2022 01:28
    Normaal heb ik niet zo'n hoge pet op van EA. Maar deze keuze kan ik alleen maar toejuichen. Nu is het wel zo dat niet elke Rus slecht is ( ik ga er van uit dat enkel Poetin zich als een Neanderthaler gedraagt en misschien een paar van zn reetlikkers) maar zoals sommige hier al zeggen misschien gaat Poetin hier door wel druk ondervinden en stopt hij met deze achterlijke invasie. Alhoewel we hebben het over Poetin….. dat zegt genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mitchmeister

    • 4 maart 2022 09:21
    Wat een hypocriete boel deze actie.

    Russische sporters en teams eruit halen omdat er oorlog is..

    Waarom gebeurd dit niet met andere landen welke in oorlog zijn?

    Er wordt hier met twee maten gewerkt.. Als je dit doet als bedrijf moet men heel kritisch gaan kijken in de spiegel en zich dan ook
    Solidair gaan opstellen tegenover andere landen die ook in oorlog zijn.