De DGA baseert zich op eigen onderzoek, dat het eind 2012 uitvoerde in samenwerking met enkele andere partijen zoals vakblad Control en Taskforce Innovatie Regio Utrecht. Volgens deze publicatie is de gamesindustrie sinds 2011 gestabiliseerd en is er sindsdien een significante groei waar te nemen.
Dit zou echter niet tot uiting komen in de cijfers van NVPI, omdat daar geen nieuwe verdienmodellen zoals in-game aankopen in worden meegenomen. "Het is jammer dat op basis van incomplete gegevens een verkeerd beeld is geschetst van de staat van de gamesindustrie", aldus Pim Bouman van de DGA.
Verschuiving naar digitaal
Volgens de DGA bieden veel ontwikkelaars hun games tegenwoordig gratis aan, om er vervolgens via microtransacties aan te verdienen. De inkomsten hieruit zouden groter zijn dan de daling in omzet uit traditionele kanalen het afgelopen jaar. De DGA erkent wel dat er een verschuiving in de markt gaande is, waarbij er steeds meer inkomsten gegenereerd worden uit digitale verkoop. Het NVPI-onderzoek laat inderdaad zien dat de digitale omzet in 2012 naar schatting met vijftig procent is gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar.
Reacties op: Dutch Game Association weerspreekt krimpende gamesindustrie
blackshadow2007
Daarnaast zijn microtransacties vandaag de dag niet meer weg te denken.
wilmaster1
Dubstepzz
Marc19970606
Dubstepzz
IceRiccy
Bvdp123
Marc19970606
Stephan123
Hellraidermike
Ontopic Dit verwachte ik wel, iedereen speelt games. Veel ouders met een wii bijvoorbeeld, en de pc games trekken weer meer aan. console's natuurlijk ook
Dubstepzz
Marc19970606
Dubstepzz
Bioh4zard
Ontopic: hoe kan een markt dat zo belachelijk groeit, en steeds meer aanhang krijgt, krimpen? Het wordt alleen maar groter en is nog lang niet uitgegroeid, vreemde conclusie van het NVPI.
Tektwo
Pillows
Dschadir NL