De grote attractie van de Game Developers Conference Europe in London was de PSP. Veel developers wilden maar al te graag meer weten over de capaciteiten van de kleine handheld. Voor vele developers een teleurstelling, omdat er eigenlijk niet veel nieuws werd verteld. Maar er werden toch een aantal feiten bevestigd die voor velen nog onzeker waren.

Zo zal er wel wireless support zijn in de vorm van de 802.11b standaard. Hiermee kunnen gamers via accesspoints of ad-hoc tegen elkaar spelen. Een identificatie systeem of SSID zal er voor zorgen dat in één ruimte een game gespeeld kan worden tussen verschillende groepen mensen. Een andere manier van netwerken zal via de USB 2.0 aansluiting gaan waardoor je o.a. je PSP op je PC en PS2 kunt aansluiten. De toepassingsmogelijkheden zijn hiervan nog niet bekend, en zullen compleet bepaald worden door Sony zelf.

De development tool werd tijdens de GDCE ook bekendgemaakt. Het gaat hier om een systeem waarmee de PSP op de PC kan worden aangesloten om spellen te kunnen debuggen en om het accu gebruik te simuleren. Ook zal er een UMD/DVD geleverd worden die nodig zullen zijn bij het ontwikkelen van de games. De software zal gebaseerd worden op de OpenGL standaart, welke garant zal staan voor games met PS2 graphics die met het gemak van PS1 games ontwikkeld kunnen worden. Dus misschien zijn de ontwikkelingskosten toch wat lager dan gedacht. Wat het uitkomen van originele games misschien wat bevordert.

Teleurstellend voor veel developers tijdens de presentatie waren wel de capaciteiten van de UMD disk. Zo zal het voor zowel de consument als de developers niet mogelijk zijn om op de UMD disk op te nemen. Developers zullen hun gold versies van de games gewoon op DVD moeten branden. Ook zal de consument geen mooie film of muziek database kunnen aanleggen voor hun Playstation Portable.

Dat brengt ons bij het volgende punt. Het afspelen van muziek op de PSP. Het afspelen van muziek in Sony's eigen ATRAC formaat via de memorystick is wel mogelijk, maar of Mp3's kunnen worden afgespeeld is nog niet duidelijk. Het implementeren van deze optie is voor Sony natuurlijk niet moeilijk, aangezien de PSP een full-blown mediaplayer zal zijn. Een upgrade van de firmware en het is klaar. Het zal dus een beleidskeuze worden of Mp3 wel of niet afgespeeld kan worden.

Verder werd er door de woordvoerder van Sony gezegd, dat men niet bezorgd hoeft te zijn over de battery life van de PSP. Maar ook nu werd niet duidelijk hoe lang deze precies zou zijn. Zowel de battery life als de uiteindelijke verkoopprijs zullen bekend worden gemaakt op de Tokyo Game Show.

Met dank aan Kecko voor het melden van dit nieuws.