De makers hopen met deze prijs een goedkoop alternatief te bieden voor Call of Duty: Modern Warfare 2. Ook Blacklight kent een persistent ervaringssysteem waarin de speler over zeventig niveau's nieuwe wapens en vaardigheden vrijspeelt. De wapens zijn op verschillende manieren aan te passen, van vizieren tot verbeterde nauwkeurigheid.

Blacklight bevat de standaard mulitplayermodi als deathmatch, team-deathmatch en control point, maar later zullen ook nog andere, minder gangbare spelmodi onthuld worden. De speler is lid van een militaire groep genaamd Blacklight, een team van het Ministerie van Defensie dat geheel bestaat uit 'Tier One Assets', oftewel de beste soldaatjes van de klas. Die soldaten komen uit verschillende disciplines en zijn getraind om met ambigue en ongestructureerde situaties om te gaan.

Sciencefact?

Omdat Blacklight zich in de nabije toekomst situeert, zijn de wapens die gebruikt worden de uiteindelijke versies van wat nu nog wordt ontwikkeld. Daarom noemt Zombie Studios de game geen sciencefiction, maar sciencefact. Toch spreekt men in hetzelfde persbericht van een fictief universum dat Blacklight heet, net als het spel en de militaire groep waar je in het spel toe behoort. Op zijn eigen website heeft Zombie Studios het weer over een dystopische versie van Oost-Europa.

In dit universum heeft de Q-koorts flink om zich heen gegrepen. De mensen die het geinfecteerd heeft, zijn veranderd in zogeheten SIV's, mensen die leiden aan het Sentient Insanity Virus, zoals de Q-koorts in de toekomst ook wordt genoemd. Deze SIV's verliezen hun menselijkheid en veranderen in angstaanjagende beesten die verminderd in staat zijn om gereedschap te gebruiken. Het is echter nog onduidelijk of er tegen SIV's gevochten moet worden en of die ook door menselijke spelers bestuurd worden.