In de periode januari tot en met juni dit jaar werden 11,2 miljoen spellen voor de computer gedownload en 8,2 miljoen PC-games in de winkels verkocht. Wel leverde de verkoop van fysieke exemplaren van spellen voor de computer meer op. De fysieke verkoop omvatte op het gebied van omzet 57 procent, tegenover 43 procent van digitale exemplaren van PC-titels.

In 2009 was de digitale verkoop van games voor de PC in de Verenigde Staten al bijna gelijk aan de fysieke verkoop van PC-spellen, zo maakte het NPD in juli bekend. Vorig jaar werden er 21,3 miljoen games voor de computer gedownload en 23,5 miljoen fysieke exemplaren verkocht.

"Een conclusie van deze laatste resultaten is dat 'de groten nog groter zijn geworden' in de eerste helft van 2010, waarbij zowel Steam als Bigfish een groter aandeel in de verkoop van digitale [exemplaren] van PC-games innemen", zo stelt Anita Frazier van NPD.

Sociale netwerken

Het NPD maakte daarnaast bekend dat de gecombineerde verkoop van digitale en fysieke exemplaren van spellen de afgelopen zes maanden achterliep op dezelfde periode een jaar eerder. Het gaat om een afname van veertien procent. Volgens Frazier is deze afname onder meer te wijten aan het groeiende aanbod van games op sociale netwerken.

"De afname van de gecombineerde verkoop van digitale downloads en fysieke verkoop van PC-games wordt beïnvloed door de uitbreiding van het gamen op sociale netwerken en de aanhoudende uitbreiding van gratis games", aldus Frazier.