Nieuws

Digitale Ouya-winkel sluit in juni voorgoed deuren

De Android-console is niet meer

Geschreven door Michel Musters op
De digitale winkel van de Android-console Ouya gaat op 25 juni voorgoed dicht.

Dat heeft Razer aangekondigd, de huidige eigenaar van Ouya. Zowel de Forge TV- als de MadCatz Mojo-winkels op de console gaan dicht. Eigenaren worden aangeraden voor 25 juni alle gewenste aankopen te doen alle spellen die men wil blijven spelen op de console te downloaden. Al het geld dat in de virtuele portemonnee van eigenaren zit, verdwijnt na die tijd ook. In de FAQ kan meer informatie gevonden worden.

De Ouya wist zo'n 8,5 miljoen dollar via crowdfunding op te halen en kwam in 2013 uit. Nadat het Kickstarter-publiek voorzien was van consoles, wist de Ouya echter geen groter publiek te vinden. In twee jaar zaten de makers in het rood, en kocht Razer de assets van Ouya, terwijl het de hardwareproductie van de console stopzette.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rune: Ragnarok heet nu Rune 2, verschijnt deze zomer De eerste gameplaybeelden van Nioh 2
14

Reacties op: Digitale Ouya-winkel sluit in juni voorgoed deuren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Sander999

    • 23 mei 2019 09:28
    En dit is dus PRECIES de reden dat ‘Digital Only’ niet werkt. Wat worden de eigenaren van die console hier hard genaaid zeg, niet te kort.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    loki82

    • 23 mei 2019 09:38
    @Sander999 hoezo dan? er wordt aangeraden alles te downloaden zadat je gewoon al je spellen op de console hebt. enige dat er gebeurt is dat de stores dichtgaan.
    Of je die dingen nou op een kaartje hebt of alleen digitaal maakt dus helemaal niets uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 23 mei 2019 10:43
    @loki82 En wat als de console raar gaat doen en er een hard reset nodig is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 23 mei 2019 10:58
    @bigds9fan Extern opslaan als backup? Cloud opslag?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 23 mei 2019 11:12
    @TheDeeGee Als dat uberhaupt mogelijk is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    loki82

    • 23 mei 2019 11:28
    @SuperDre ff gegoogled en dat kan dus inderdaad gewoon. dat de store dichtgaat is natuurlijk jammer maar om dit aan te grijpen om digital only af te zeiken vind ik wel vergezocht. ik kan ook wel aang gaan halen dat je schijfje kapot kan gaan en dat je daar bij digital only geen last van hebt. zijn allebei zaken welke vrijwel nooit voorkomen en dus geen goede argumenten zijn voor welke kant in deze discussie dan ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 23 mei 2019 12:10
    @loki82 Prima dat jij dit volledig oke vindt, maar graag zou ik je even willen verwijzen naar de column van Harry die hij een aantal dagen terug heeft geschreven.

    Als er fysiek is mis gaat, komt dit door eigen toedoen, ik heb een enorme verzameling games, van NES tot PS4, alle systemen en toe behoren.

    Mijn games/ controllers/ systemen, zijn allemaal in nette staat, mijn ps2 en gamecube games zijn mint.

    Als ik ze over 3 jaar oppak, kan ik ze nog steeds spelen.

    Digital is beschikbaar tot ze de kraan dicht draaien, natuurlijk kan je back ups maken, maar denk je nou echt dat de gemiddelde consument 5 tb aan games op 2 back ups gaat zetten, of daar de tijd voor heeft?

    Ik heb ook niet 100% van mijn steam library op mn pc staan, dan zou ik 7tb nodig hebben ongeveer.

    Daar geef ik mee toe dat ik, ook op pc, beschik over digitale aankopen, waarvan 95% op disc in bezit is, maar zonder de extra data kom je nergens meer tegenwoordig.

    Nu is steam heden te dag een "betrouwbare" partij, dus laten we er gemakshalve vanuit gaan dat dit "voorlopig"nog tot onze beschikking zal zijn.

    Maar wat als Valve er mee ophoudt, moet wij consumenten dan 7 - 15 tb aan games "gewoon even back-upen"?

    Dat is wel echt een heel grijs beeld op digital, en de consument weg zetten als "digital only afzeiken" is gewoon een non argument. Consumenten mogen zich best hard maken voor producten waar voor betaald dient te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 23 mei 2019 12:25
    @Krytuun Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan jij. Precies alles op een rijtje waarom ik dus ook nog altijd een tegenstander ben van alles alleen maar digitaal aan te kunnen schaffen.

    En zeker, net zoals jij, heb ook ik een redelijke collectie aan games op Steam die ook zeker niet en alle tijden geïnstalleerd zijn. Maar het is net wat je zegt, Steam zal voorlopig nog wel blijven bestaan, maar toch het idee dat ze altijd het recht houden om de kraan te sluiten, zal ik altijd voorzichtig blijven.

    Dezelfde redenatie past ook bij de service wat betreft games streamen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 23 mei 2019 13:38
    @Vogeltje Fysiek heeft voor mij, naast de betere prijzen op fysiek, gewoon een meer waarde. Ik lees ook altijd papieren boeken, geen e-reader.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    loki82

    • 23 mei 2019 13:24
    @Krytuun ik bedoelde hier eigenlijk ook wel specifiek de Ouya en dat dit geen voorbeeld moet zijn in deze discussie. er zal niemand 5 TB voor dit ding hebben gehaald en de hoeveeldheid die je wel hebt kan je dan prima ff op een extere hd zetten. ik heb op mijn ps3 en ps4 ook veel digital games en zou die inderdaad niet downloaden. wel denk ik dat men gewoon digital only aankopen op nieuwere platformen mee zou moeten kunnen nemen (in geval van sony/MS/nintendo) en dan heb je die schijfjes ook niet nodig.

    het digtal only afzeiken was omdat wanneer er een obscure console na 5 jaar de shop dichtgooit en je dit als argument gebruikt tegen digital only je erg zoekende bent, je geeft ook al aan dat dit met steam niet snel zal gebeuren, hetzelfde geldt voor PSN en marketplace. Er is genoeg mis met een toekomst waarin enkel digital only is maar sluiting van de Ouya shop daarin als voorbeeld stellen vind ik zo overtrokken dat het meer overkomt alsof hij al een mening heeft en dit alleen maar aangrijpt om die te verkondigen ipv dat het echt erin past.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 23 mei 2019 13:37
    @loki82 "wel denk ik dat men gewoon digital only aankopen op nieuwere platformen mee zou moeten kunnen nemen"

    Dat is een nobel streven, dat zou ik ook wel willen. Maar met digital only hebben wij, de consument, niet echt veel te willen.

    Als er wordt besloten "vanaf nu is streaming leading, en The Last of US part 3 komt enkel nog via stream" denk je dat wij dan kunnen zeggen: Nou, IK VIND dat je het gewoon ZOU moeten kunnen downloaden, dat Sony dat zegt.. oh god inderdaad zeg, wat stom.

    Zo'n besluit zal gewoon genomen worden, en als de keuze wegvalt, MOETEN mensen wel streamen, of besluiten het niet te doen.

    Het pushen van digital is voor de industrie "veinzen dat de consument er profijt van heeft". Maar feitelijk hebben ze een striktere hand in jouw library.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 23 mei 2019 15:07
    @Krytuun precies.

    En dat moet je gewoon niet willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inkmastery

    • 26 mei 2019 13:46
    @Sander999 We hebben het hier over 2013 en een console die net niks kon afspelen op emulators na dan. Ik en vele met mij kopen al onze games digitaal want waarom niet? Geen bekraste schijfjes geen games die bevriezen ieder zn eigen voorkeur natuurlijk maar het werkt wel degelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 23 mei 2019 15:49
    "DIgital only" gaan is ongeveer hetzelfde als je geld in de fik steken. je koopt niets. je huurt een licentie en als ze hem intrekken, doei doei.

    Sta je dan, met je gameverzameling van gebakken lucht…

    En nee, ik vind het prima als mensen Digital only gaan, moet je lekker zelf weten.. Ik ben zelfs voor, omdat mijn gigantische fysieke collectie aanzienlijk in waarde zal stijgen de komende jaren :)

    Maar ik zet oprecht vraagtekens bij waarom mensen hun recht als consument opgeven voor het gemak van een gamepie downloaden.

    Pas als publishers mij 100 jaar garantie kunnen geven dat alles online blijft zal ik misschien overstag gaan… dat als ik iets aanschaf of koop, het ook echt van mij is zo lang als ik leef.

    Natuurlijk gaan mensen mij nu vertellen dat ook je hardware kapot kan gaan, en dat klopt. maar dat kan ook weer gemaakt worden, (nieuwe caps etc). Mijn PC Engine uit 1989 is nog origineel en werkt prima… mijn snes en megadrive ook. ..

    Het heeft zo zijn charme… ooit wel eens een NeoGeo game in shockbox vastgehouden ? Dan weet je wat ik bedoel. :) Dat gevoel is digitaal onmogelijk.