Nieuws
Destiny

'Veel ontslagen bij Activision-Blizzard op komst'

Bloomberg meldt dat de uitgevers flink moeten snijden in het budget

Geschreven door Jacco Peek op
Volgens Bloomberg vinden er deze week ontslagen plaats bij Activision-Blizzard als gevolg van tegenvallende verkoopcijfers.

Het gezamenlijke bestuur van Activision en Blizzard zou tot honderden banen schrappen "om de winst te vergroten." Kotaku bevestigt dit na gesproken te hebben met verschillende werknemers. Verwacht wordt dat de ontslagen plaatsvinden voor de aankomende kwartaalbijeenkomst, die morgen plaatsvindt.

In de afgelopen maanden zaten beide bedrijven in zwaar weer. In 2018 moest Blizzard Entertainment kosten besparen, werden werknemers gestimuleerd het bedrijf te vertrekken en vertrok CEO Mike Morhaime. Activision brak vorige maand met Bungie na tegenvallende verkopen van Destiny 2: Forsaken.

Woordvoerders van zowel Activision als Blizzard hebben nog niet gereageerd op de geruchten.

Lees ook onze column: Het gaat niet best met Activision-Blizzard

activision

Dit artikel delen:

Lees meer

Take-Two stopt voorlopig niet met updates GTA Online Apex Legends zorgt voor flinke stijging van EA-aandelen
23

Reacties op: 'Veel ontslagen bij Activision-Blizzard op komst'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • HunterSeeker

    • 11 februari 2019 11:49
    Als het kan met minder man, waarom niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 11 februari 2019 12:45
    @HunterSeeker Als het kan met minder bonus voor de managers, waarom niet? Maar nee, dat kan niet, dus worden er mensen op straat gezet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 11 februari 2019 13:12
    Ontslagen worden om de winst te vergroten is wel heel erg. Hiermee geeft Activision zichzelf een steeds grotere stempel van geldwolven. Alles voor de winst lijkt het. Vooral omdat er staat de winst te vergroten suggereert dat er wel winst wordt gemaakt maar ze willen meer meer meer winst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 11 februari 2019 23:07
    @Jumpman Bedrijven doen dit al decennia, het is een vrij normale gang van zaken om in slechte tijden in het personeel te snijden. Dit is simpelweg de eerste keer dat Blizzard een grootschalige soft reboot doet. Knap dat ze het zo lang volgehouden hebben eigenlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • StormFox

    • 11 februari 2019 13:56
    You all have jobs right?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 11 februari 2019 15:43
    @StormFox ik weet even niet goed wat ik met je comment moet. Suggereer je nu dat wanneer ik (wij) een baan heb me hier niet over druk mag maken en voor mensen die hun baan kwijt raken om deze reden maar een blind oog moet toekeren? Of doel je op iets anders?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Derper

    • 11 februari 2019 16:11
    @Jumpman whooooosh……https://www.youtube.com/watch?v=n5QRgpjfarY

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 11 februari 2019 19:32
    @Jumpman You have a sense of humor, right?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 11 februari 2019 19:45
    @Jumpman Het kom van de grap you all have phones right? Die retarded vraag kwam van Blizzard af tijdens Blizzcon or whatever.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 11 februari 2019 22:08
    @all-above hoopte ook dat het meer een verwijzing was daar naar toe, maar ik las t op 2 manieren. Just to make sure 😉

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 11 februari 2019 20:24
    Hun nieuwe CEO krijgt 15 miljoen en ondertussen ontslaan ze de getalenteerde mensen die het bedrijf in 20 jaar tijd hebben gemaakt wat het nu is.

    Ik zal nooit meer een Activision game kopen. Hopelijk kan Blizzard binnenkort een Bungie doen, wat er daarna van Activision overblijft mag wat mij betreft brandend in een afgrond storten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 11 februari 2019 21:59
    @TheChief Uhm, blizzard is gewoon onderdeel van Activision, de beslissing komt van het hele bestuur, dus zowel de leden die voorheen van activision afkomen als de leden die van Blizzard afkomen. Dus om nu zo op activision te hameren toont alleen maar hoe weinig jij van de hele situatie begrijpt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 11 februari 2019 23:29
    @SuperDre Activision is werkelijk de ENIGE reden dat Blizzard is afgegleden naar het niveau waar het nu zit. Het niveau waarin ze hun meest skilled mensen op mobile gaming hebben gezet, de mensen die 20 jaar van hun vaardigheden in het bedrijf hebben gegooid om het te brengen waar het nu is.

    Het feit dat de meeste oorspronkelijke oprichters van Blizzard inmiddels zijn opgestapt spreekt boekdelen. Het Blizzard van weleer dat zelfs 10 jaar oude games zoals Starcraft 1/Diablo 2 etc destijds nog update met af en toe een patch zou NOOIT op deze wijze met haar mensen zijn omgegaan.

    Waarom? Omdat Blizzard werd opgericht en gerund door mensen met een passie voor games. Intern was het credo van Blizzard altijd 'We make the games we ourselves want to play'. Games die niet voldeden aan de kwaliteitseisen werd geshelved, zoals Starcraft Ghost, de Warcraft RPG en recentelijker Titan.

    Activision echter wordt gerund door Bobby Kotick en zijn bende van 'suits' die games enkel als produkt zien dat maximaal geld moet genereren ten koste van alles om de aandeelhouders maar tevreden te stellen.

    Het is Activision dat de fucking nerve heeft om tegen de Blizzard mensen te zeggen dat ze kosten moeten gaan besparen. Blizzard, je weet wel dat bedrijf dat miljarden verdiend heeft met toppers als World of Warcraft, Diablo, Warcraft en zeer recentelijk Overwatch (dat inmiddels wat, 30-40 miljoen actieve spelers heeft?).

    De reden dat Blizzard succesvol was kwam door hun aandacht voor kwaliteit, iets dat Activision gewoon totaal niet snapt. terwijl die inhalige rotzakken als geen ander zouden moeten snappen dat 'in order to make money you have to spend money'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 11 februari 2019 23:16
    @TheChief Datzelfde zei iedereen ook over EA, om vervolgens met z'n allen weer net zo hard op de apex legends hypetrain te springen.
    Dit soort opmerkingen houd niemand zich aan. Zodra activision blizzard weer een blockbuster uitbrengt speel je die ook gewoon weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 11 februari 2019 23:27
    @darkmanwls Ik ben niet zoals anderen in die zin dat ik aanmerkelijk principiëler ben dan de gemiddelde mens. Je zou m'n vrienden eens moeten horen over hoe koppig ik kan zijn.

    Ik ben bijvoorbeeld een grote BF fan maar heb alle BF1 DLC en BF5 totaal geboycot vanwege alle onzin aangaande de launch en de verloedering van de gameplay in de serie.

    No offense maar maak geen generaliserende aannames over mijn persoonlijkheid met uitspraken als 'Dit soort opmerkingen houd niemand zich aan' want daar ken je me simpelweg niet goed genoeg voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 12 februari 2019 12:42
    @TheChief Ok, sorry hoor, dan ben jij de uitzondering.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 12 februari 2019 13:59
    @darkmanwls No hard feelings hoor, jij bent altijd één van de meest constructieve gesprekspartners op deze website. Ik vind je bijdragen altijd ook daadwerkelijk iets bijdragen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 12 februari 2019 16:49
    @TheChief Dank je, ik doe mijn best. En ik heb ook wel mijn bedenkingen bij bedrijven als EA en activision hoor. Alleen ga ik niet zo ver als het helemaal niet meer spelen. Ik hou het op: Geen pre-orders, en als het effe kan niet voor de volle prijs.
    Bij Anthem zit ik wel in een tweestrijd. Aan de ene kant haat ik EA, maar aan de andere kant hou ik enorm van Bioware.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 12 februari 2019 19:56
    @darkmanwls Misschien helpt het je te realiseren dat het bedrijf dat Anthem heeft gemaakt eigenlijk alleen nog maar in naam BioWare is.

    T'is een nare realisatie maar helaas, niets is voor eeuwig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 12 februari 2019 21:30
    @TheChief ik weet het. Maar accepteren dat het echte bioware dood is valt nog altijd lastig. Maar idd, de groten zijn gevallen. Blizzard was voor mij ook altijd een zekerheid. Maar daar is niets meer van over.