Nieuws
Horizon Forbidden West Burning Shores

'Details in Horizon Forbidden West-dlc Burning Shores alleen mogelijk op PS5'

Guerrilla Games belooft spectaculaire vechtscène

Geschreven door Michel Musters op
De details in aankomende Horizon Forbidden West-uitbreiding Burning Shores zijn volgens Guerrilla Games alleen mogelijk omdat de dlc louter op PlayStation 5 verschijnt.

Eerder werd de uitbreiding Burning Shores al onthuld. Toen werd ook gemeld dat de dlc alleen naar PlayStation 5 komt, ondanks dat hoofdspel Horizon Forbidden West zowel op PS5 als PS4 beschikbaar is.

In een nieuw artikel op PlayStation Blog legt ontwikkelaar Guerrilla Games deze keuze uit. Regisseur Mathijs de Jonge: "Alles wat we aan Horizon Forbidden West toevoegden moesten we ook op PlayStation 4 kunnen optimaliseren. Met Burning Shores kunnen we ons volledig op de PS5 richten. Daardoor hebben we sprongen kunnen maken en zijn we erg enthousiast over hoe we deze ongelooflijke post-post-apocalyptische versie van Los Angeles hebben kunnen creëren."

Hij vervolgt: "De stedelijke ruïnes van LA en omstreken bestaan uit enorm veel details en vergen veel rekenkracht alsmede snelle streamtechnologie om fatsoenlijk te lopen; zeker wanneer de speler over het landschap vliegt en veel tegelijk ziet. Een van de nederzettingen is gesitueerd tussen deze ruïnes, en we konden heel veel activiteiten daarin stoppen."

De Jonge hint ook naar een specifieke scène in de aankomende dlc die aleen mogelijk is op de PS5. "Er is een specifieke vechtscène die erg veel geheugen en rekenkracht vergt! Om deze grootse visie zowel technisch als creatief mogelijk te maken, waren we erg blij met de voordelen die de PS5-hardware met zich meebrengt."

Afgelopen december werd Burning Shores onthuld. In de uitbreiding reist Aloy af naar de Burning Shores, een gebied dat in het hoofdspel al genoemd werd. Dit gebied stond voorheen bekend als Los Angeles. De regio ten zuiden van de Tenakth Clan Lands ligt in puin en kan te voet, vliegend en zwemmend verkend worden. Het verhaal speelt zich af na het einde van de hoofdgame. Spelers kunnen nieuwe personages en avonturen verwachten. 

Burning Shores is een betaalde uitbreiding en moet op 19 april verschijnen - zoals gezegd alleen op PlayStation 5.  Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Sony zet dik in op de Horizon-franchise. Onlangs kwam PlayStation VR2-game Horizon Call of the Mountain uit. Er gaan daarnaast al geruime tijd geruchten dat er een online game gebaseerd op de Horizon-reeks in ontwikkeling is. Afgelopen januari lekten er vroege beelden van deze online game uit, waarin gestileerde graphics te zien waren. Verder zou Guild Wars-studio NCSoft aan een Horizon-mmo werken, al is dat ook niet officieel aangekondigd. Tot slot werkt Sony samen met Netflix aan een serie gebaseerd op Horizon.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kijk om 18:30 uur naar de eerste kwalificatieronde van het NK Allround Gaming! Meet Your Maker is een van de PlayStation Plus Essential-games van april
66

Reacties op: 'Details in Horizon Forbidden West-dlc Burning Shores alleen mogelijk op PS5'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    tmvde

    • 15 maart 2023 12:24
    Frozen Wilds was destijds al veel eerder (met korting) te bestellen, want deze staat nog steeds niet in de Store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 15 maart 2023 12:32
    Daarom compleet stoppen met last-gen ondersteuning. Het is klaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 15 maart 2023 12:32
    Klinkt eigenlijk best wel logisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 15 maart 2023 13:37
    @coola inderdaad. Normaal ben ik niet zo van dat geneuzel over dat iets alleen mogelijk is op een bepaalde console. Maar wanneer het een cross gen game betreft en de game daarbij teruggehouden wordt door de last gen console begrijp ik het wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 15 maart 2023 12:41
    Daarom roep ik ook elke keer dat we de last gen versies moeten stoppen. Dus eigenlijk is Forbidden West door die last gen versie niet de ultimate game geworden. Zelfde geld dan ook Raganarok. Erg slecht hoor Sony. Dat je nu pas gaat aantonen waar je Ps5 toe in staat gaat zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 15 maart 2023 12:58
    @Snoop213

    Goed Snoop. We weten nu wel dat je niet zoveel hebt met Sony en dat ze het nooit goed doen bij je, maar om nou zo te gaan doen, is toch wel een beetje sneu. Naarmate de PS5 ouder wordt, komen er uiteraard games en DLC voor alleen de PS5. Ik heb me in ieder geval vermaakt met GOW en Horizon en grafisch was het prima (hoewel ik voorkeur heb voor 60fps). Kan je nagaan wat er nog uitkomt;).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 15 maart 2023 13:33
    @Bteqq Hoe kom je daarbij ik vind Sony hun ips geweldig. God Of war Ragnarok was mijn game van het vorige jaar. Dus wat je nu suggeert klopt niet. En het gaat er niet om dat jij en andere ps4 eigenaren zich er mee vermaakt hebben. Het gaat er om dat Sony door hun ps4 ondersteuning voor deze titels niet alles uit deze game heeft kunnen persen. Want dat is wat Mathijs de Jonge hier boven aangeeft.

    En naarmate dat de ps5 ouder wordt? We zijn al bijna 3 jaar onderweg. Het wordt nu echt tijd dat alle games die op de komende PS5 showcase worden aangekondigd PS5 only zijn. Als het zo te lezen aan jouw ligt dan ondersteunen we de last gen tot aan de ps6 komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 15 maart 2023 14:45
    @Snoop213

    Je leest selectief en ik zie dat je helaas dingen zelf suggereert die niet kloppen, zoals dat we last gen ondersteunen totdat de PS6 komt, als het aan mij ligt. Prima hoor, mag je allemaal zeggen, maar het zou je sieren als je daarin wat objectiever bent. We hoeven het ook niet eens te zijn met elkaar, maar je suggereert er zelf lekker aanvallend op los, verwacht dan ook dat er mensen zijn die daarop in gaan of dat corrigeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 15 maart 2023 14:53
    @Bteqq Ik val je nergens aan. En daarbij wek jij met de opmerking dat ik een hekel heb aan Sony terwijl dit helemaal niet zo is. We zitten nu in de Ps5 generatie. Dus het wordt zeker first party gezien tijd dat er geen cross gen games meer uitkomen van Sony hun eigen studios.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 15 maart 2023 14:56
    Jawel, je valt me wel aan met je ps6 opmerking;). Tegelijkertijd sorry als mijn opmerking ook zo aan is gekomen. We zullen zien wat de toekomst brengt. Er komen vanzelf geoptimaliseerde games aan en dat weet jij ook. Het is ook gewoon nooit goed. Niet goed als ze last gen ondersteunen, niet goed als ze optimaliseren. Hmm. Lastig. Ze maken in ieder geval mooie games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 15 maart 2023 13:16
    @Snoop213 BIj xbox is het toch net hetzelfde? Die houden ook rekening met xbox one x, series S en series X.

    Ik zou ook liever hebben dat ze de vorige generatie laten varen, want er zijn nog niet veel games uitgekomen specifiek voor de nieuwe hardware.

    En dan zijn er al geruchten dat er een ps5 pro aankomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 15 maart 2023 13:37
    @do365nic Ook niet goed alleen hier zit een klein verschil in. Namelijk dat Xbox gewoon duidelijk is geweest in zijn comunicatie hierover. Die zeiden de eerste jaren gaan we nog niet volledig current gen. Sony heeft ons in de eerste showcase doen laten geloven dat zowel GT7, Miles Morales en Forbidden west Ps5 only games gingen zijn. En later hebben ze ook beweert voor Ragnarok. Maar nu weten we dankzij Mathijs de Jonge dat Forbidden west niet het allerbeste is wat ze hadden kunnen maken. En dat blijft eeuwig zonde En een dikke middelvinger naar je ps5 eigenaren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 15 maart 2023 16:07
    @Snoop213 Ik heb me prima vermaakt met de ps5 versie en heb eerlijk gezegd geen enkele keer gedacht "Nou, als de Ps4 versie niet had bestaan dan had *DIT* echt beter geweest". (Zelfde als met de Spider-man games, draaide en zag er goed uit op de ps5. Dit HOEFT geen probleem te zijn tenzij je er een probleem van wilt maken :P )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fpsbig

    • 15 maart 2023 12:53
    Ja of het slecht is, kosten baten analyse he. En met alle onmogelijke poorts (Witcher 3 op switch) weet ik niet hoe groot het verschil van wat wel en niet mogelijk nou echt is. Tuurlijk fijn voor een developer om geen rekening met een verouderd systeem te moeten houden want base ps4 vs ps5 is wel een groot verschil. Maar best kans dat het achteraf toch mogelijk gemaakt zou kunnen worden voor de ps4

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ocat

    • 15 maart 2023 13:12
    Wat een onzin, en zeer klant onvriendelijk.

    Ze brengen het uit als uitbreiding, dit hoort gewoon op het platform uit te komen waar de basis game op beschikbaar is.

    We weten allemaal dat dit enkel gedaan is om de PS5 verkopen te blijven pushen. Technisch valt er altijd wel om heen te werken. Forbiden West draaide meer dan prima op de Ps4.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 15 maart 2023 13:39
    @Ocat Ja heel mooi. Maar door die Ps4 versie hebben ze dus niet alles uit deze game kunnen halen. En hebben ze zoals nu blijkt dingen moet laten omdat de ps4 het niet aankon. Dus goed dat deze dlc de Ps4 overslaat. Als die ps4 eigenaren deze dlc willen spelen dan kopen ze maar een ps5.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ocat

    • 15 maart 2023 13:56
    @Snoop213

    Waarom kies je partij voor een bedrijf in plaats van medegamers? Er zullen vast miljoenen gamers/fans zijn die niet in staat zijn om een PS5 aan te schaffen. Om deze groep maar een deel van de hele ervaring te geven is gewoon niet helemaal fair.

    Had de game dan helemaal niet uitgebracht voor de PS4, want blijkbaar hebben ze de ervaring bewust naar beneden gehaald wegens de technische limieten. Dat is dan ook niet fair voor de spelers die wel een PS5 hebben.

    Zoals ik het zie, bedient Sony nu beide platformen niet optimaal. De eindgebruiker is hier de dupe van. En dit heeft echt niet met de technische limieten te maken. Dat is het excuus. Het heeft enkel te maken met geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 15 maart 2023 14:12
    @Ocat Daar geloof ik helemaal niks van. Games leveren meer op dan de consoles zelf. Als ze het puur om de omzet van consoles te doen is, hadden ze die hele game niet op de PS4 uitgebracht en de PS5 gepusht.
    Het is al lang bekend dat de last gen op zijn technische max zit. Jammer voor die mensen die geen geld voor een PS5 hebben. Ze mogen blij zijn dat ze de main game hebben kunnen doen, maar nu is het tijd voor nieuwe hardware.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 15 maart 2023 14:50
    @Ocat Ik ben het met je eens dat de main game ook de Ps4 had moeten overslaan. Maar betreft dat miljoenen mensen geen Ps5 kunnen aanschaffen dat is niet het probleem van diegene die dat wel kunnen. Op een gegeven gaat de oude generatie eruit voor de nieuwe

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 15 maart 2023 14:20
    @Ocat

    Is niks klant onvriendelijk aan. Dat de basis game op apparaat A en B is uitgekomen betekent niet dat extra content ook naar apparaat A moet komen. Als de extra content niet goed loopt op apparaat A of zelfs niet eens kan werken omdat het bijvoorbeeld 100% gebruik maakt van de SSD dan mogen ze die gewoon buitensluiten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.