Nieuws

Dear Esther verschijnt dit jaar voor Xbox One en PlayStation 4

Specifieke releasedatum nog niet bekend

Geschreven door Aida . op

First-person game Dear Esther wordt dit jaar uitgebracht voor Xbox One en PlayStation 4. Dit bevestigt ontwikkelaar The Chinese Room. Dear Esther verscheen in 2012 voor pc.

De consoleversie van de game is uitgerust met verbeterde graphics en wordt aangevuld met een Director’s Commentary. “De hele game is overgezet naar Unity, waar Rob Briscoe samen met Curve Digital naar de broncode van de game heeft gekeken. Zij hebben het verbeterd en een aantal glitches uit de game verwijderd. Het blijft dezelfde ervaring, alleen wat gepolijster.”

Volgens Dan Pinchbeck, één van de makers van Dear Esther, bestond het idee al langer. “Het kwam meer naar voren tijdens het werk aan Everybody’s Gone to the Rapture. Rapture deed het heel goed, dus we dachten dat het logisch zou zijn om de originele game ook naar consoles te brengen.”

Dear Esther verscheen in 2012 voor pc en vormde de basis voor de spirituele opvolger Everybody’s Gone to the Rapture, dat in 2015 uitkwam voor PlayStation 4 en pc.

Een specifieke releasedatum voor de consoleversies van Dear Esther is nog niet bevestigd. 

Bron: The Guardian

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwsanalyse: Aanpak gameverslaving is raamwerk van uitdagingen Angry Birds-maker Rovio lijdt stevig verlies in 2015
24

Reacties op: Dear Esther verschijnt dit jaar voor Xbox One en PlayStation 4

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Grohe

    • 6 april 2016 14:31
    Een van de beste games ooit die ik gespeeld heb als het op beleving aankomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 6 april 2016 14:46
    Heel fijn. Met PlayStation VR, alstublieft?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 6 april 2016 16:05
    Yay, zouden jullie het woord game willen vervangen door walkingsimulator, want dit is geen game. Ik begrijp de enorme "hype" achter deze "game" niet. Het ziet er wel mooi uit, maar totaal geen interactie, alleen lopen op een slakkentempo. IMO hadden ze deze "game" weg mogen laten van deze generatie, want hij heeft NIETS toe te voegen, net als the chinese room aan de industrie… (Amnesia was (veel) slecht(er) dan het origineel en everybody's gone to the rapture was een iets betere dear esther van ongeveer 6 uur lang, wat niet uit te staan is verwacht ik zomaar)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 6 april 2016 16:11
    @markje94,

    Dat je een game niet leuk vindt, oke….maar ga geen onzin praten dat bepaalde games helemaal weg gelaten moeten worden omdat de game niet jouw gamegenre is. Het is een prima game waar ik veel uren gameplezier in heb gestopt. Ik moet wel toegeven, je moet wel een bepaalde intellectuele laag bezitten om dit soort games te kunnen waarderen. Het prikkelt je fantasie en speelt met je gedachtes. Zie je, ''speelt''. Op een intellectuele en diepgravende manier. Het plebs blijft daarom weg van dit soort games. Maar die zeuren ook niet dat dit soort games moeten wegblijven uit de gamewereld. Althans, de meeste niet….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Phobia

    • 6 april 2016 16:41
    @Grohe

    Doe eens niet zo denigrerend. Is nergens voor nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 6 april 2016 16:47
    @Phobia,

    net zo min als gaan roepen dat een game weg gelaten moet worden omdat het jou toevallig niet zint.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 6 april 2016 16:55
    @Grohe Mijn punt is dat het geen game is, een game bevat in elk geval een failure state en die heeft dear esther in elk geval niet. Ik denk zeker dat de mensen van the chinese room talent hebben, maar naar mijn mening moeten ze games gaan maken en niet wandel simulators die ze als games verkopen.

    IN wat voor manier prikkelt DE je fantasie? Het is een verhaaltje dat vertelt wordt terwijl je over een mooi eiland loopt…
    Ik speel games om interactie te hebben als ik graag een mooi verhaal hoor/zie maar zelf niks anders hoef te doen dan w indrukken en mijn muis bewegen ga ik liever een film kijken.

    Het sloopt het hele punt/unique van games, de interactiviteit, natuurlijk overdrijf ik dat ze moeten stoppen met "games" maken, maar ik wil dat ze echte games gaan maken niet wat ze nu doen.

    Ik heb bijvoorbeeld ook helemaal niks met dark souls, maar ik zal nooit zeggen dat het slechte games en verhalen zijn, want een groot deel van die verhalen komen uit de gameplay en de diepte van het spel en dat hebben de games van the chinese room niet.

    p.s. Ik denk dat het met die intelectuele laag wel goed zit, ik ben zeer hoog begaafd (volgens officiele tests door het GGZ) dus…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 6 april 2016 17:49
    @markje94

    Wat een game in de gaming industrie is is niet gebonden aan een vaststaande definitie. Het medium ontwikkelt zich en je kan het, zoals vaker in taal, zien als een organisme. Als je naar de etymologie van ''game'' kijkt zie je:

    ''game (n.) Look up game at Dictionary.com
    c. 1200, from Old English gamen "joy, fun; game, amusement," common Germanic (cognates: Old Frisian game "joy, glee," Old Norse gaman "game, sport; pleasure, amusement," Old Saxon gaman, Old High German gaman "sport, merriment," Danish gamen, Swedish gamman "merriment"), said to be identical with Gothic gaman "participation, communion," from Proto-Germanic *ga- collective prefix + *mann "person," giving a sense of "people together."

    www.etymonline.com/index.php?term=game

    Kijk je bij ''amusement'': late 15c., "to divert the attention, beguile, delude," from Middle French amuser "divert, cause to muse,"

    Van Wiki: ''De negen muzen (Grieks: Μοῦσαι) waren in de Griekse mythologie de godinnen van kunst en wetenschap en stelden de inspiratie voor''.

    Afijn je snapt mijn punt.

    Bij video gaming denken wij (ik dan tenminste) aan 2D of 3D getekende modellen die zich naar ons presenteren via een videodevice zoals een computer. ''Video'' is Latijns voor ''zien''.
    M.a.w. zowel in de engste zin (etymologie) als breedste zin (onze interpretatie van videogaming) van het woord''game'' kan je Dear Esther daaronder scharen.

    Je kan zelfs verder gaan door te stellen dat videogaming een vorm van kunst is. In Amerika worden games wettelijk beschermd als creatief werk van de makers. Visueel, muziek en verhalen komen samen in 1.

    Tijdens spelen van Dear Esther werkte mijn fantasie constant. Door het eiland, de omgeving en het verhaal wat verteld werd beelde ik mij de wereld in waarin dat verhaal zich plaatsvond. Niet bewust maar dat gebeurt gewoon. Bijv. het ziekenhuis waar ze het over hebben. Daarnaast link je onbewust aan evt. gebeurtenissen in je eigen leven of vul je dat zo in. Het feit dat je zelf het tempo aangeeft hoe snel je door de omgeving heengaat maakt voor mij een wezenlijk verschil hoe ik iets ervaar als interactie of een monoloog. Een sprint knopje zoals in Everybody’s Gone to the Rapture is dan stiekem wel weer fijn.

    Mijn punt is iig dat ik het onterecht vind als je voor andere wilt bepalen dat iets geen game genoemd kan of mag worden en daarmee eigenlijk indirect een geluid is dat dit niet thuis hoort op game websites. Of te beweren dat Chinese Room niks toevoegt aan ''de'' industrie. Dat vind ik onzin en ik blijf graag op de hoogt van dit soort games. Voor mij verrijken ze iig het gameaanbod, tussen al mijn schiet- en racespellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 7 april 2016 07:05
    @Grohe Als je het heel strikt opvat is het volgens jouw argument een videogame, maar het unieke van videogames is dat je interactie met het verhaal/medium hebt. Een game als dear esther doet daar niets mee en dat maakt het in mijn ogen een zeer slechte game, een hele interessante/goede ervaring, maar geen goede game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 7 april 2016 09:33
    @markje94,

    Jij vindt het een slechte game ja en dat mag . Maar het blijft imo een game, zowel strikt genomen als in breedste zin van het woord. Het heeft ook verschillende prijzen gewonnen vanuit de gaming industrie en inmiddels 800.000 x verkocht. In die zin heeft het wat toegevoegd aan gaming. Zkr gezien het feit dat ze de traditionele videogaming verbreedt hebben. Overigens overschat je de interactie met het verhaal in andere games ook wat, want daar heb je 0,0 invloed op het verhaal al willen ze je soms doen geloven van wel. Dan is de interactie bijv dat je honderd vijandige mannetjes moet doden (dmv je rechter wijsvinger op linker muisknop vaak te drukken) maar in het verhaal de sympathieke en grappige kerel blijft.

    Ik vind het ook gewoon wat basaal om voor andere te willen bepalen dat het geen game nieuws is. Genoeg gamers, ook op deze site, die interesse hebben in spellen zoals van Chinese Room

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 7 april 2016 13:08
    @Grohe Ik heb ook nooit gezegd dat er geen plaats is op GNL voor dit nieuws, enkel dat ik dit geen echte game vindt. Een HEEL belangrijk verrschil in bijna alle games kun je verliezen en IMO is dat ook een essentieel onderdeel van gamen er moet een "challenge" zijn.

    Maar ja ieder zijn mening, Ik zou liever eigenlijk iedere film kijken dan dit spelen, jij denkt daar ook anders over. Gelukkig is daar ruimte voor in NL :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 7 april 2016 13:58
    @markje94,

    Nou, aangezien dit een gamesite is zie ik niet in hoe jij hier plaats ziet voor niet- game producten maar dat terzijde.

    De challenge waar jij het over hebt zit in heel veel games ook niet. Exploren en beleven kan net zo goed een hoofddoel zijn in game. Zie Firewatch, Gone Home, etc. Persoonlijk vind ik challenge vooral tot zijn recht komen in een multiplayer. In singleplayer is de uitkomst altijd vrij zeker. Bij GTAV is actie wel vet maar ook erg makkelijk en voorspelbaar. Wordt deels goedgemaakt door de sfeer en beleving van omgeving en karakters.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 7 april 2016 16:26
    @Grohe Ik zet de challenge bewust tussen aanhalingstekens, omdat het niet noodzakelijk om moeilijkheid gaat, maar meer om een bepaalde diepte/mentale moeilijkheidsgraad, firewatch bied jouw keuzes aan in het verhaal en ik heb begrepen dat je een compleet andere boodschap uit het verhaal krijgt als je explored, das niet zo in DE. Gone home niet gespeeld, maar daar kun je bijvoorbeeld dingen verplaatsen, In DE kun je lopen punt.

    Ik heb er geen probleem mee als een gamesite af en toe een aan games gerelateerd artikel plaatst, misschien krijg ik zo weer een nieuwe interesse.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 8 april 2016 09:56
    @markje94,

    Blijft wel een erg dun lijntje dan tussen wat jij een walking simulator noemt of een game. Je kan ook niet verliezen bij Firewatch en er is in die zin ook geen challenge. Anders kan ik Dear Esther ook een challenge noemen aangezien je tot het einde moet lopen om verder te komen en soms 2 routes kan nemen.
    Ik vind het gewoon niet erg sterk verhaal waarom dit geen game zou zijn en gamer.nl. oproept om het zo niet te noemen.
    Als je dat persoonlijk vindt oké, maar is onzinnig om zo'n oproep te doen naar gamer.nl

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 8 april 2016 11:10
    @Grohe Het mag een erg dun lijntje zijn en als jij en GNL met me oneens zijn moet je het zelf weten, ik blijf bij mijn punt.

    Wat betreft firewatch, totalbiscuit bijvoorbeeld haalde uit het verhaal van firewatch iets totaal anders dan jesse cox, puur omdat jesse veel meer explored en allemaal details meekreeg die TB misste en dat heb je in DE niet. Net zoals het feit dat je keuzes maakt die daadwerkelijk de dialoog beinvloeden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 8 april 2016 11:29
    @markje94,

    prima wanneer je bij je punt blijft maar ga niet naar mensen of gamer.nl roepen dat ze dit geen game mogen noemen. Zeg dan voortaan ''ik vind dit geen game'' of iets in die richting.

    De dialoog beïnvloeden zie ik niet als een challenge bij Firewatch en bij Dear Esther beïnvloed je de dialoog ook door zelf het tempo aan te geven waarin het verteld wordt. En tuurlijk explore je ook, ik was benieuwd hoe het schilderwerk van het landschap na elke bocht er weer uitzag. Maar goed, daarover worden we het nooit eens, maar ik vond en vind dus niet nodig om andere te gaan zeggen het geen game te noemen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 6 april 2016 18:41
    @markje94 Zulke strikte opvattingen over gameconventies maken experiment onmogelijk, vind je niet? Ik ben juist erg blij dat een ontwikkelaar traditionele game-elementen oppakt en op een nieuwe manier probeert een verhaal te vertellen. Tegelijkertijd doet het ons discussiëren over wat nou een game is en wat niet. Experiment geslaagd, wat mij betreft :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • markje94

    • 7 april 2016 07:08
    @arthurvv Slechts deels, want binnen het medium games is nog HEEL veel ruimte. Echter gaat dear esther veel meer de kant op van een boek qua ervaring, veel eigen inbeelding en geen interactie, het laat de kracht van games compleet links liggen. Ik ben van mening dat het een van de slechtste games is die ik ooit heb gespeeld. Echter als je dit naar ervaring verandert is het veel beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Phobia

    • 6 april 2016 16:43
    Is dit vergelijkbaar met Everybody’s Gone to the Rapture? Deze heb ik gisteren uitgespeeld en ik moet zeggen, dat smaakt naar meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 6 april 2016 18:39
    @Phobia Ja, maar dan beter.