Ik stuitte bij toeval op dit interessante artikeltje op Gamespot over de Xbox GPU. Na even de news submit gecheckt te hebben kwam ik hetzelfde artikel tegen, gesubmit door VTec, onze dank daarvoor.

Terug naar het artikel. Microsoft beweerde (marketing boven alles) dat de NV2A, zoals de gemodificeerde NV20 (=GeForce3) genoemd wordt, in de buurt van de NV25 komt. De opvolger van de GeForce3 dus. Dat is absoluut niet waar volgens een aantal mensen binnen NVIDIA. De chip is een stukje hoger geklokt als de GeForce3, en heeft een tweede TnL unit. Daarnaast is de bottleneck van een AGP bus niet aanwezig, maar nog steeds zal de NV25 een generatie verder zijn.

De bijbehorende specs zijn ook lager uitgevallen als oorspronkelijk beweerd werd. De chip kan 1000 megapixels en een fill rate van 2000 megatexels aan. Terwijl MS het over 4000 megapixels en megatexels had. Toch is dit niet zo heel belangrijk, omdat een console niet op hoge resoluties hoeft te draaien.

De geheugenbandbreedte is overigens wel indrukwekkend (DDR) en zeker in het voordeel voor de kaart. Overigens zal de Xbox Xware in plaats van DirectX 8 krijgen, speciaal voor de Xbox ontwikkeld. Deze ondersteund de kaart beter met de nieuwe features.Finally, the preproduction demo consoles Microsoft used to show off Xbox games at E3 didn't include the final audio hardware--Nvidia's MCP chip--to accelerate game sound. Some Xbox developers on the floor explained that the occasional performance slowdowns seen in the games were mostly due to the fact that all audio processing is temporarily being handled by the 733MHz CPU. In the final Xbox, the MCP will handle all of the console's audio processing, networking, and I/O. It's the first chip to take advantage of Dolby's new real-time Dolby Digital encoding algorithm, which will produce true 5.1 game sound for home theater systems.Voor het hele verhaaltje surf je naar Gamespot.