Op de Games Convention in Leipzig waren we getuigen van een korte demonstratie van The Wall, een first-person shooter die momenteel in vroege fase van ontwikkeling verkeert bij World Forge (Sparta: Ancient Wars). Van het spel zelf kon men nog niet al te veel tonen en ook inhoudelijk wilde men nog niet veel zeggen, omdat op het moment enkel de technologie achter het spel voltooid is. Toch is The Wall al erg interessant, want de grafische engine die World Forge in elkaar gedraaid heeft zag er zeer indrukwekkend uit.

De testlevels die we te zien kregen lieten een soort van Romeinse bouwwerken zien, die prachtig door de zon belicht werden. Hierbij sprongen vooral de zachte schaduwen en een zeer realistisch reliëf in de muren en de vloer, in het oog. Het meest indrukwekkende van de engine is echter dat alles, maar dan ook werkelijk alles, te vernietigen is. We waren getuige van hoe hele gangenstelsels met pilaren en muren ineen stortten, waarbij alle afzonderlijke brokstukken die er van de muur overbleven, aan physics onderhevig zijn.

The Wall heeft nog een lange weg te gaan, want men schat nog zo'n anderhalf jaar nodig te hebben om een spel in de engine te bouwen. Wij gokken dus op een release op zijn vroegst eind 2006. Maar verwacht tot die tijd genoeg filmpjes en screenshots om je lekker te maken voor de grafische engine.