De voor- en nadelen van onafhankelijke ontwikkelaars | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Steeds meer ontwikkelaaars worden opgeslokt door enorme uitgevers, enerzijds omdat ze in geldnood verkeren, anderzijds omdat het grote geld onweerstaanbaar is. Het laatste slachtoffer is bijvoorbeeld NuFX, bekend van de NBA Street serie, die een leuk geldbedrag aangeboden kreeg om onderdeel uit te gaan maken van de Electronic Arts familie, maar denk bijvoorbeeld ook aan Naughty Dog (Jak & Daxter), Maxis, Angel Studios (Midtown Madne ) of Inifinity Ward (Call of Duty).

In veel gevallen heeft dit gevolgen voor de games die deze ontwikkelaars maken, aangezien de uitgever nu veel meer invloed heeft op de ontwikkeling. Dit was dan ook voor een aantal nieuwe ontwikkelstudio's reden om onafhankelijk te blijven, zodat ze games konden maken zoals zij het in gedachten hadden. Eén van die nieuwe studio's is Flagship Entertainment, opgericht door Bill Roper, bekend van Blizzard, die veel voordelen ziet in het onafhankelijk zijn van een kapitaalkrachtige uitgever.In terms of where we see ourselves going, we intend to set up a computer games development studio composed of the very best individuals in the industry. We are dedicated to making products that set new standards in gaming through the fostering of a focused development group and by creating an immersive and compelling gameplay experience with single and multiplayer gamers in mind. We want to take what we've learned over the past 10 years in the industry and use that as a foundation for the next 10.Toch zijn er ook voordelen in het aangaan van een overeenkomst met een uitgever. Je kan dan namelijk weer gebruik maken van eventuele development tools en 3D engines of de ervaring met financiële zaken die een uitgever vaak heeft. Ook hebben uitgevers vaak meer ervaring met het laten testen van de game en het opzetten van helpdesks of een klantenservice.

In het informatieve artikel komen nog meer bekende ontwikkelaars aan bod, zoals oander andere Feargus Urquhart, bekend van Black Isle Studios en Brian Fargo, de oprichter van Interplay, die beiden onder meer Fallout 1 en 2 mogelijk gemaakt hebben. Via deze link kan je te weten komen wat hun motivatie is om onafhankelijk te blijven van een kapitaalkrachtige uitgever.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou