Wanneer is een game kwalitatief goed? Mooie graphics en een hoge kwaliteit aan geluid lijken de truc al niet meer te kunnen doen met de enorme lading aan games die elk jaar verschijnt. Gameplay is dus de sleutel tot succes waarbij game-ontwikkelaars bij elke game weer een nieuwe balans proberen te vinden.

Brian Reynolds, de man achter Big Huge Games en verantwoordelijk voor een groot deel van Civilization2 schreef een artikel voor GameSpy waarin hij wat dieper ingaat op deze gamebalans.I'm here to talk about a critical but often neglected and under-appreciated area of game design: game balancing. Game Balancing is the art of crafting and tuning gameplay and rules to maximize the player's enjoyment of the interactive experience and minimize negative experiences. The most successful games achieve excellence in several areas at once-Graphics, Technology, Sound, Cinematics, Story, and Gameplay. As an industry we have made great and demonstrable progress at improving the quality of our games in all but the last of these categories. We are familiar with the steps to be taken in order to include excellent Graphics in our product, excellent Technology, and so forth. But although we can point to numerous examples of excellent gameplay, we have a harder time articulating the specific steps to be taken in order to polish and refine the gameplay experience. Er staan een hoop tips in dit artikel die zelfs voor veel huidige gamedevelopers goed zouden zijn om eens door te lezen.