Webgamebedrijf Macrovision Corporation heeft een onderzoek gehouden naar het fenomeen casual gamer, die mensen die wel eens een spelletje via Internet spelen. Wat blijkt? Die mensen spelen al snel twintig uur per week. Dit in scherp contrast met het idee dat de casual gamer zo nu en dan een spelletje speelt in de pauze.

Het onderzoek is gehouden onder 789 casual gamers die spelletjes spelen via één en dezelfde spelletjeswebsite. Het onderzoek is uitgevoerd om adverteerders een goed beeld te geven van de casual gamer. Zo is 71% van de ondervraagden vrouw, 28% tussen de 50 en 60 jaar en zijn favoriete hobby’s huisdieren, reizen, winkelen en tuinieren. Hier kunnen adverteerders natuurlijk goed op inspelen.

37% van de ondervraagden speelt meer dan 9 keer weer week en 66% zegt dat elke speelsessie wel minstens een uur duurt. Opvallend is dat het spelen voornamelijk ’s nachts gebeurd, namelijk 73% speelt ’s nachts en 53% in het weekend. Favoriete genres zijn puzzel-, kaart-, strategie- en actiespelletjes. Positief voor de gamespers is dat 67% reviews leest en 46% daarvan beïnvloed zegt te worden.